All for Joomla All for Webmasters
  • Visie

    Algemene vakken verbreden niet alleen de vorming, maar ook het perspectief. Dankzij de taalstudies ontwikkelen leerlingen hun communicatieve vaardigheden waardoor ze sterker in de wereld staan. De doorstroming naar hogere studies in binnen- of buitenland verloopt hierdoor vlotter.

    Literatuur en geschiedenis krijgen extra aandacht: de taalvakken, geschiedenis, kunstgeschiedenis en muziekesthetica leggen een solide basis richting hogere studies.

    Deze vakken gaan op zoek naar de maatschappelijke, culturele en filosofische rol van kunst. Ze plaatsen kunst in een breder kader. De inkleuring van de algemene vakken blijft immers artistiek.

    Extra-murosactiviteiten zijn lessen op verplaatsing en maken volwaardig deel uit van het curriculum.

    De wetenschapsvakken verstevigen de fundamenten van het wetenschappelijk denken en ondersteunen de kunstvakken. De lessen lichamelijke opvoeding hebben zowel aandacht voor individuele competenties als groepsdynamische vaardigheden. Het vak beantwoordt aan de eisen van de podiumtechnieken.

    Vakoverschrijdende projecten brengen samenhang in deze diversiteit: los van lestijden, vakken, afdelingen en leerjaren wordt er rond één thema gewerkt. Onze visie overstijgt immers de schoolse grenzen.

    Het hoge niveau van de algemene vakken biedt alle kansen op succes voor hogere studies in onder meer lerarenopleidingen, talen, kunstgeschiedenis, geschiedenis en communicatie. Naast doorstromen naar het hoger kunstonderwijs kunnen leerlingen dus nog alle kanten op.

  • Docent & vak info

    Bram Van Neck | LO

    Bram Van Neck | LO

    Wat deed u vroeger?

    Ik ben onmiddellijk na mijn studies lo (faber) begonnen met les geven. Eerst in het KA Ukkel waar ik ook theorie gaf en de kunsthumaniora en later aan de unescoschool in Koekelberg en de kunsthumaniora.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik wil leerlingen vooral laten genieten van het sporten en hen sport leuk laten vinden, ieder op zijn niveau zodat ze er een levenslange fitte levensstijl op na houden!

    Erik Rombaut | Aardrijkskunde, Technieken

    Erik Rombaut | Aardrijkskunde, Technieken

    Wat deed u vroeger?

    Als opleiding heb ik een professionele bachelor in het onderwijs afgerond, met als vakken aardrijkskunde en biologie. Ik ben ook altijd actief geweest in de speelpleinwerking van Kortenberg en als vrijwilliger bij verschillende projecten.

    Wat doet u nu?

    Ik geef les op deze school, meer bepaald de vakken aardrijkskunde en technieken. Buiten de school zet ik mij actief in voor de jeugd. Zo engageer ik me in de jeugdraad, bij het Rode Kruis en als hoofdanimator bij het speelplein. Ik doe graag aan sport en ben fan van reizen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik zou hen willen aanraden om te genieten van het schoolleven, en eens afgestudeerd: van het leven.

    Evelyne Raats | Biologie, Engels, N.C.Zedenleer

    Evelyne Raats | Biologie, Engels, N.C.Zedenleer

    Wat deed u vroeger?

    Ik ben regentaat biologie, Engels en zedenleer. Eigenlijk wou ik journalist worden, maar ik heb uiteindelijk toch voor het onderwijs gekozen. Tijdens mijn studies heb ik in een taalkamp Nederlands gegeven aan Waalse jongeren, een prettige en verrijkende ervaring.

    Wat doet u nu?

    Ik geef de vakken natuurwetenschappen en Engels. Daarnaast lees ik veel en doe ik aan wandelen. Ondanks mijn ruime interesse, heb ik een bijzonder fascinatie voor de Angelsaksische wereld. Het mag dan ook niet verbazen dat mijn vakanties zich meestal daar afspelen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik hoop dat ik mijn liefde voor de Engelse taal en natuurwetenschappen kan overbrengen. En ik wil hen ook leren dat ze respect moeten hebben voor onze planeet.

    Filip d'Hose | Frans, Duits

    Filip d'Hose | Frans, Duits

    Wat deed u vroeger?

    Ik behaalde een master toegepaste taalkunde in Nederlands, Duits, Engels en keuzevak Frans. Daarna volgende ik nog een bijkomende opleiding logistiek. Ik heb 17 jaar in de privésector gewerkt, meer bepaald transport en logistiek.

    Wat doet u nu?

    Ik werk ondertussen 6 jaar aan de Kunsthumaniora Brussel waar ik de vakken Frans, aardrijkskunde en wiskunde geef.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Je moet in het leven doen wat je graag wilt doen, maar er zijn soms ook dingen die je moet doen. En om gelukkig te worden in het leven geef ik als raad mee: probeer graag te doen wat je moet doen.

    Frederic Ghys | Niet-Confessionele Zedenleer

    Frederic Ghys | Niet-Confessionele Zedenleer

    Wat deed u vroeger?

    Met mijn master in de Wijsbegeerte en aanvullende opleiding in Bedrijfseconomie heb ik eerst 8 jaar onderzoek gedaan naar de Maatschappelijke Verantwoordelijkheid van Ondernemingen (MVO). Als duurzaamheidsanalist heb ik financiële instellingen geholpen om duurzaamheid te integreren in hun investeringsbeslissingen. Maar ik bleef wat op mijn honger zitten. Ik vond het belangrijk om directer samen te werken met mensen. Ik wou in dialoog op zoek gaan naar sterkere vormen van duurzaamheid. Daarom heb ik een tijdelijk contract aangegaan bij de biologische landbouwsector, waar ik werkte rond beleid en wetgeving. Hierna heb ik mijn leraaropleiding gevolgd.

    Wat doet u nu?

    Nu ben ik voltijds aan de slag als leraar niet-confessionele zedenleer. Daarnaast oefen ik op de tenorsaxofoon in mijn living, en speel ik jazz standards in combo’s. Een gezonde geest in een gezond lichaam, daar geloof ik ook sterk in. Daarom spring ik dagelijks in het zwembad, of op de fiets, als ik tenminste niet op mijn loopschoenen door de natuur hol. Bovendien leer ik volwassenen om crawl te zwemmen met principes uit mindfulness en yoga.

    Wat wilt u de leerlingen meegeven?

    In de lessen krijgen de leerlingen de ruimte om na te denken over zichzelf. In dialoog met elkaar denken ze na over hun verhouding met anderen en hun plaats in de wereld. In het vak leren ze om maatschappelijke kwesties te analyseren, te evalueren en om creatief na te denken over oplossingen voor deze uitdagingen. Ik laat de leerlingen proeven van ideeën uit het wijsgerige en religieuze erfgoed. De leerlingen ontdekken het plezier van een nieuwsgierige en open dialoog met andere mensen. Ze leren technieken om hun emotionele intelligentie te ontwikkelen. In een notendop, wat ik wil meegeven in het vak is: betrokken burgerzin, een open blik op de wereld, een onderzoekende (zelf)kritische houding.

    Helena Kopuit | Israelitische Godsdienst

    Helena Kopuit | Israelitische Godsdienst

    Wat deed u vroeger?

    Voordat ik van Nederland naar België kwam, heb ik lesgegeven op een lagere school. Ik danste, zowel voor mijn plezier als competitie. Ik speelde amateurtoneel en was actief in verenigingen. Ik stond voor de klas in Oostende, Blankenberge, Diest en Aalter.

    Wat doet u nu?

    Ik sta in 9 scholen van het confessionele onderwijs in de Brusselse regio. Ik doe aan liefdadigheid en volg zelf nog lessen waarbij ik inspiratie opdoe voor mijn eigen lessen. Mijn favoriete hobby is lezen, vooral thrillers en boeken over religie.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik wil de leerlingen hun cultuur, geschiedenis en godsdienst meegeven. En hen vooral laten inzien dat het plezierig en aangenaam kan zijn, dat het meer is dan droge wetten en voorschriften. Ik wil ze ook zelfvertrouwen geven in hun joods zijn. Respect voor anderen, de omgeving en zichzelf.

    Johan Gheyse | Katholieke Godsdienst

    Johan Gheyse | Katholieke Godsdienst

    Johannes Grillet | Rooms-katholieke godsdienst

    Johannes Grillet | Rooms-katholieke godsdienst

    Wat deed u vroeger?

    Na een studie Slavische talen en filmanalyse, verdiep ik mij nu in de godsdienstwetenschappen. Ik heb vele jaren gewerkt bij Pro Velo, een Brusselse vzw die meer mensen wil doen fietsen.

    Wat doet u nu?

    Ik geef rooms-katholieke godsdienst aan de tweede en derde graad. Daarnaast speel ik in impRoyal, het improvisatiegezelschap van Nekkersdal, en ben ik ook huisman en vader van twee jongens.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Volg je hart!

    Joke Terryn | Engels

    Joke Terryn | Engels

    Wat deed u vroeger?

    Ik ben in 2004 afgestudeerd als licentiaat Germaanse talen, optie Engels en Nederlands, met een thesis over rockmuzikanten en dichteres Patti Smith. In 2005 behaalde ik een master na master theaterwetenschap. Mijn thesis handelde toen over het gebruik van muziek in theater. In 2006 voltooide ik de specifieke lerarenopleidingen.

    Wat doet u nu?

    Zowel in mijn studies als in mijn privé-leven, lijk ik steeds opnieuw bij de podiumkunsten terecht te komen. Vandaar dat het allicht geen toeval is dat ik op Kunsthumaniora Brussel lesgeef.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Zoals elke leerkracht wil ik hen de liefde voor mijn vak meegeven. Maar ik hoop ook dat ik hun wereld een beetje groter kan maken. Dat ik hen in contact breng met dingen die ze in hun dagdagelijkse leven zouden mislopen. Ik wil hen ook doen nadenken en kritisch maken.

    Karel Jeddens | Protestantse Godsdienst

    Karel Jeddens | Protestantse Godsdienst

    Wat deed u vroeger?

    Aan de Universitaire Faculteit voor Protestantse Godgeleerdheid heb ik een licentiaat behaald in de protestantse theologie.

    Wat doet u nu?

    Ik geef protestants-evangelische godsdienst in drie verschillende scholen van het gemeenschapsonderwijs in Brussel.

    Wat wilt u de leerlingen meegeven?

    Ik wil graag dat de leerlingen gaan nadenken met een open geest en een positief kritische ingesteldheid. Zodat ze later hun eigen steentje kunnen bijdragen aan onze samenleving met eerbied voor de denkwereld van anderen.

    Katleen Goussaert | Wiskunde, Aardrijkskunde

    Katleen Goussaert | Wiskunde, Aardrijkskunde

    Wat deed u vroeger?

    Ik heb een diploma bio-ingenieur gehaald aan Universiteit Gent, waar ik ook de lerarenopleiding gevolgd heb. Na een paar jaar gewerkt te hebben als bio-ingenieur, heb ik mijn droom gevolgd en ben ik gaan lesgeven.

    Wat doet u nu?

    Sinds 2006 geef ik les aan de Kunsthumaniora Brussel als leerkracht wiskunde en aardrijkskunde. Sinds 2007 coördineer ik er ook het gezondheidsbeleid. Wetenschappen zijn een passie waarin milieu en gezondheid centraal staan.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Waar je ook aan begint, zet je er 100% voor in. Geloof in jezelf, blijf positief en ook: leef gezond en draag zorg voor het milieu!

    Kira Cuypers | Wiskunde, Zedenleer

    Kira Cuypers | Wiskunde, Zedenleer

    Wat deed u vroeger?

    Ik heb aan deze school de richting dans gevolgd. Daarna heb ik een lerarenopleiding wiskunde en wetenschappen gevolgd. Als eindwerk aan de hogeschool heb ik een voorstelling gemaakt over wiskunde en kunst.

    Wat doet u nu?

    Ik geef wiskunde en zedenleer. Daarnaast dans ik nog als hobby: hiphop, klassieke dans en hedendaagse dans. Dans en wiskunde zijn mijn twee passies.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Jonge artistieke mensen warm maken voor wiskunde is niet altijd even gemakkelijk, maar ik blijf het met een fikse dosis enthousiasme proberen. Sommige onderdelen interesseren hen natuurlijk meer dan andere.

    Kirsten Mairiaux | Lichamelijke Opvoeding

    Kirsten Mairiaux | Lichamelijke Opvoeding

    Wat deed u vroeger?

    Ik ben licentiaat lichamelijke opvoeding en voltooide de lerarenopleiding. Ik heb verschillende bijscholingen gevolgd, om tegemoet te komen aan de interesses en de noden van leerlingen. Maar ook om mijn eigen vaardigheden uit te breiden en om up to date te blijven met de nieuwe trends.

    Wat doet u nu?

    Ik geef hier les, maar ook aan het Koninklijk Atheneum van Ukkel. Ik heb jarenlang volleybal gespeeld. Nieuwe interesses zoals yoga, pilates, step, fietsen en andere sportacitiviteiten vullen mijn dagen en houden mij fit. Ik engageer mij ook voor het gezondheidsbeleid op school, specifiek voor het gezond ontbijt en middagsport.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik vind het belangrijk dat ik de leerlingen op sportief vlak iets bijleer, dat ze plezier beleven aan de lessen en zo tot inzicht komen dat dagelijks bewegen belangrijk is.

    Koen Cuypers | Wiskunde

    Koen Cuypers | Wiskunde

    Wat deed u vroeger?

    Ik behaalde onder andere het diploma van licentiaat communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel. Ik heb er, naast een carrière als docent, ook een goochelcarrière van 20 jaar opzitten.

    Wat doet u nu?

    Momenteel ben ik betrokken in de interne kwaliteitszorg en algemene coördinator van Kunsthumaniora Brussel. Ik ben ook het aanspreekpunt voor de vzw Da Capo, de vzw van de school. Daarnaast geef ik nog halftijds wiskunde in de derde graad.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik wil hen wegwijs maken in de wondere wereld van wetenschap en wiskunde. Hen inzichten bijbrengen en leren structuren te ontdekken om deze later te kunnen toepassen. Wiskunde en wetenschappen zijn overal aanwezig en maken een belangrijk deel uit van onze samenleving. In die zin wil ik de leerlingen enthousiasmeren om hiermee aan de slag te gaan. Daarnaast tracht ik ze ook zo goed mogelijk voor te bereiden op hun verdere studies en sta ik daarvoor open voor alle mogelijke leervormen en pedagogische aanpakmogelijkheden.

    Kurt Du Tré | Muziekesthetica

    Kurt Du Tré | Muziekesthetica

    Wat deed u vroeger?

    Ik studeerde blokfluit aan de conservatoria van Brussel en Antwerpen, en deelde de evidente belangstelling voor oude muziek met een passie voor hedendaagse muziek. Ik heb ook veel muziek gecomponeerd, vooral voor kleine ensembles.

    Wat doet u nu?

    De laatste jaren onderzoek ik via soundscapes, video en interactieve audiovisuele installaties de raakvlakken tussen muziek en de verschillende artistieke media. En ik geef ook les in alle afdelingen van deze school. Daarnaast ben ik ook docent aan de Universiteit van Antwerpen.

    Lien Roeland | Techniek

    Lien Roeland | Techniek

    Wat deed u vroeger?

    Ik behaalde mijn master of arts in de kunstwetenschappen aan Universiteit Gent. Daarna volgde ik nog de specifieke lerarenopleiding in de kunstwetenschappen en de archeologie. Ik werkte in de Academie voor Beeldende Kunsten van Aalst en als leerkracht in verschillende scholen.

    Wat doet u nu?

    Ik geef kunstgeschiedenis, kunstinitiatie en Nederlands op deze school. In een recent verleden deed ik nog vrijwilligerswerk in kunstkampen en was ik hoofdanimator op de speelpleinwerking van Aalst. Mijn passie voor kunst en cultuur blijft natuurlijk aanwezig.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik zou de leerlingen zo enthousiast willen maken voor cultuur dat ze zin krijgen om zelf hun weg te zoeken in het grote aanbod binnen en buiten de school. En ik wil hen aansporen om kritisch na te denken, niet zomaar alles aan te nemen.

    Liesbet Vandervorst | Wiskunde, Lichamelijke Opvoeding

    Liesbet Vandervorst | Wiskunde, Lichamelijke Opvoeding

    Wat deed u vroeger?

    Van opleiding ben ik licentiaat lichamelijke opvoeding met als specialisatie bijzondere lichamelijke opvoeding, regent lichamelijke opvoeding en wiskunde. Voor ik op deze school ben terechtgekomen, heb ik aan verschillende scholen in Mechelen en Antwerpen lesgegeven.

    Wat doet u nu?

    Sinds 2010 geef ik wiskunde aan Kunsthumaniora Brussel. In mijn vrije tijd blijf ik fit door te volleyballen. Om mijn geest te ontspannen, probeer ik af en toe piano te spelen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Als je steeds je best doet, kan niemand je iets verwijten en heb je jezelf niets te verwijten.

    Majorie Vanhaverbeke | Frans

    Majorie Vanhaverbeke | Frans

    Wat deed u vroeger?

    Ik studeerde Romaanse talen in Leuven en via een Erasmusbeurs aan de Università Ca' Foscari van Venetië. Mijn thesis was een vergelijkende studie van Venetiaanse libretto's van de opera Don Giovanni. Door de lyrische kunst begeesterd, besloot ik muzikale studies te volgen: eerst in Parijs en vervolgens aan het Conservatorium van Antwerpen. Ik vervolmaakte me bij Jacqueline Van Quaille.

    Wat doet u nu?

    Ik geef Frans in de tweede graad van de Kunsthumaniora Brussel en ik treed regelmatig op in kamermuziekverband.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik wil mijn passie voor de Franse cultuur en literaire geschiedenis meegeven, met een knipoog naar mijn voorliefde voor de romantiek en het symbolisme. Via de taaldidactiek probeer ik de leerlingen inzicht te geven in de systematiek van een taal: de bewustwording van taalstructuren en het ontwikkelen van leerstrategieën. Dit op speelse en interactieve wijze.

    Mahmud Kacar | Islamitische Godsdienst

    Mahmud Kacar | Islamitische Godsdienst

    Wat deed u vroeger?

    Na mijn secundair onderwijs, heb ik in Hasselt gestudeerd voor leerkracht islamitische godsdienst. Ik ben een beginnende leerkracht met heel veel ambities.

    Wat doet u nu?

    Als leerkracht heb ik een voorbeeldfunctie en dat wil ik zo positief mogelijk uitstralen naar alle mensen toe. Ik hecht ook heel veel aandacht aan morele waarde. Elk jaar worden er ook interlevensbeschouwelijke projecten gehouden over een welbepaald thema. Zo krijgen alle leerlingen ook een kans om kennis op te bouwen en vragen te stellen over andere levensbeschouwingen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Het is een uitdaging voor mij om allerlei vragen te kunnen beantwoorden over mijn vakgebied. Juiste kennis over islam verspreiden is ook mijn prioriteit. Ik probeer zoveel mogelijk alle vraagtekens van mijn leerlingen omtrent islam zo goed mogelijk te beantwoorden.

    Marie-Do Bekaert | Kunstinitiatie, Kunstgeschiedenis

    Marie-Do Bekaert | Kunstinitiatie, Kunstgeschiedenis

    Wat deed u vroeger?

    Kunstwetenschappen aan de VUB. Mijn thesis ging over fotografie. Ik heb daarna nog een jaar fotografie gestudeerd. Vervolgens heb ik gewerkt in de commerciële sector bij het bookingkantoor Jazztronaut Entertainment. Ik hield me bezig met het organiseren van evenementen, maar ik miste toch een inhoudelijk aspect in die job. Dat heb ik dan teruggevonden toen ik hier als leerkracht kunstgeschiedenis aan de slag ging.

    Wat doet u nu?

    Ik geef kunstgeschiedenis en kunstinitiatie. Werken met jongeren geeft me erg veel energie. Daarnaast probeer ik diverse dingen op te pikken: architectuur is mijn stokpaardje, juwelenontwerp, mode, film en tentoonstellingen. Ik ben mama van 3 kleine kinderen. En reizen geeft me inspiratie.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Het is belangrijk je te omringen met schoonheid. Dat maakt je leven mooier en beter. Integreer de schoonheid in je leven. Oog hebben voor schoonheid geeft je leven meer zin. Wees kritische ingesteld, de hedendaagse kunst stelt meer vragen dan dat ze antwoorden biedt, maar ze zal je wereld en visies sowieso verruimen.

    Mehdi Lenoir | Wiskunde, Natuurwetenschappen

    Mehdi Lenoir | Wiskunde, Natuurwetenschappen

    Wat deed u vroeger?

    Ik ben afgestudeerd als handelsingenieur aan de toenmalige EHSAL in Brussel. Na een jaar verplicht soldaatje spelen in het Belgische Leger, ging ik aan de slag in de banksector. Na 2 jaar overgestapt naar de transportsector. In 2008 de onstabiele transportsector verlaten en begonnen in Kunsthumaniora Brussel waar ik eerst de personeelsadministratie verzorgde. Het is een absolute meerwaarde om als leraar eerst ervaring op te doen in de privésector.

    Wat doet u nu?

    Ik geef wiskunde en natuurwetenschappen. En ik heb een passie voor cultuur in het algemeen en fotografie in het bijzonder. Diezelfde culturele passie terugvinden bij collega's, maakt dat lesgeven aan deze school een verrijkende ervaring is. Ik voel me ook goed in mijn Toscaanse tuin en heb tamelijk groene vingers, dit geheel terzijde.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik probeer de minst populaire vakken, wiskunde en natuurwetenschappen, met passie te geven zodat de leerlingen onverwacht toch geprikkeld worden.

    Nathalie De Schaepdryver | Frans, Nederlands

    Nathalie De Schaepdryver | Frans, Nederlands

    Wat deed u vroeger?

    Na 27 jaar in de privésector besloot ik een punt te zetten achter mijn loopbaan. Sinds september 2016 met veel plezier aan de slag in de Kunsthumaniora van Brussel als lerares Frans en Nederlands. In juni 2016 afgestudeerd als bachelor in het secundair onderwijs voor de vakken Frans en Nederlands aan de Erasmushogeschool Brussel.

    Wat doet u nu?

    Lesgeven in beide landstalen, een bewuste keuze omdat ik het vaak ervaren heb als een beslissend voordeel.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Hen overtuigen te streven naar tweetaligheid en hen motiveren het te worden.

    Pieter Servranckx | Nederlands, Engels

    Pieter Servranckx | Nederlands, Engels

    Wat deed u vroeger?

    Ik behaalde in 2009 een masterdiploma Taal- en Letterkunde aan de UGent. Na ook de lerarenopleiding gevolgd te hebben belandde ik in de kunsthumaniora van Brussel, waar ik sinds 2010 Nederlands en Engels geef in de tweede en derde graad.

    Wat doet u nu?

    Naast een passie voor taal en literatuur heb ik ook veel belangstelling voor de (podium)kunsten, wat de keuze voor Kunsthumaniora Brussel evident en het dagelijkse pendelen vanuit Gent minder pijnlijk maakte.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    De lessen Engels en Nederlands draaien niet enkel om de taal zelf. Ze dienen ook als middel om verder op verkenning te gaan in de wereld van dans, muziek en woord. Kruisbestuiving met de kunsten is dus nooit veraf.

    Riftara Mohammad | Geschiedenis

    Riftara Mohammad | Geschiedenis

    Wat deed u vroeger?

    Na het behalen van mijn bachelor in het onderwijs, heb ik nog gewerkt als coördinator naschoolse taalondersteuning en huiswerkbegeleiding bij het OCMW. Als student was ik ook animator in het UZ Jette.

    Wat doet u nu?

    Naast leerkracht geschiedenis in de 1ste en 2de graad, ben ik opvoedster in het internaat.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Tijdens de lessen geschiedenis gaan we de hedendaagse maatschappij analyseren vanuit een grondige historische achtergrondkennis. Samen met de leerlingen gaan we de geschiedenis bevragen vanuit probleemstellingen die ook relevant kunnen zijn voor de verheldering van gedragingen in de hedendaagse samenleving.

    Roel Grard | Zedenleer

    Roel Grard | Zedenleer

    Wat deed u vroeger?

    Ik ben afgestudeerd als bachelor in de moraal, geschiedenis en biologie aan de Erasmushogeschool Brussel. Ook heb ik een studie sociaal-cultureel werk op mijn cv staan. In die sector heb ik echter nooit gewerkt. Maar ik ben altijd al met jongeren bezig geweest op speelpleinen en in de jeugdbeweging.

    Wat doet u nu?

    Ondertussen ben ik al 10 jaar leerkracht. Ik geef les aan deze school, maar ook aan het Stedelijk Bijzonder Lager Onderwijs in Vilvoorde en Basisschool De Baan in Mechelen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik wil ze begeleiden met het maken van keuzes want die zijn vaak bepalend voor de rest van hun leven. Ik wil ze ook leren hun eigen manager te zijn. En dat ze een zo goed mogelijk mens worden op alle vlakken.

    Ruben Wiedijk | Nederlands

    Ruben Wiedijk | Nederlands

    Wat deed u vroeger?

    Ik kom uit een erg artistiek nest. Kunstonderwijs is op mijn lijf geschreven. Zelf heb ik 12 jaar kunstacademie gevolgd, maar uiteindelijk heb ik geschiedenis gestudeerd aan de universiteit. Ik wilde vroeger archeoloog worden, maar dat botste met de realiteitszin van mijn ouders. Ik ben dan een lerarenopleiding gaan volgen met de vakken Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde.

    Wat doet u nu?

    Ik heb nog altijd een grote culturele interesse en ben altijd sociaal betrokken geweest. Maar de middeleeuwen hebben toch een bijzondere plaats in mijn hart. Ik probeer nog altijd iets bij te leren over de gevechtskunsten uit die tijd, en ik verzamel ook zwaarden.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Je kunt heel veel talent en passie hebben voor iets, maar uiteindelijk moet je ook heel hard kunnen werken. Raak de passie nooit kwijt, ga terug naar de kern van wat je boeit, probeer bruggen te slaan en proef van andere dingen. Houd je fantasie in leven, blijf lezen, blijf verwonderd, zoek de verwondering op in het leven.

    Sandra Gysens | Nederlands, Duits

    Sandra Gysens | Nederlands, Duits

    Wat deed u vroeger?

    Ik heb Germaanse filologie gestudeerd, combinatie Nederlands-Duits. Voor ok op de Kunsthumaniora Brussel terecht kwam, had ik al een ruime ervaring opgebouwd binnen het bedrijfsleven (H&M, Berenschot, De Kringwinkel), vnl. administratieve functies, teksten schrijven en vertalen. Ondertussen is het onderwijs helemaal mijn ding! Literatuur is mijn passie.

    Wat doet u nu?

    Sinds 2006 geef ik Nederlands en Duits op de Kunsthumaniora Brussel.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik probeer de leerlingen de liefde voor literatuur mee te geven in tijden waar sommige elementen daar een stokje proberen voor te steken. Boeken zijn bondgenoten om tot rust te komen. Momenten van rust en concentratie zijn zeldzaam geworden en literatuur kan daarbij helpen.

    Valerie Verschueren | Frans

    Valerie Verschueren | Frans

    Wat deed u vroeger?

    Ik voltooide mijn studies aan de Vrije Universiteit Brussel en behaalde er een licentiaat in de Romaanse filologie. Na een reeks andere jobs koos ik resoluut voor het onderwijs.

    Wat doet u?

    Ik geef het vak Frans aan Kunsthumaniora Brussel en ben eigenlijk nooit gestopt met het ontdekken van de schoonheid van de Franse taal. Ik geef graag les in deze school omdat kunst de creatieve denkprocessen in gang zet. Denkprocessen die ons helpen mens en maatschappij in vraag te stellen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik hoop dat mijn enthousiasme en humor hen zal motiveren om de taal te leren. Frans is immers een zeer nuttige taal die over de hele wereld wordt gesproken.

    Veerle Van Goolen | Geschiedenis

    Veerle Van Goolen | Geschiedenis

    Wat deed u vroeger?

    Ik heb gestudeerd aan de Katholieke Universiteit Leuven en ben licentiaat in de geschiedenis. Aan die onderwijsinstelling heb ik vervolgens de universitaire lerarenopleiding met succes afgerond.

    Wat doet u nu?

    Sinds 1983 geef ik het vak geschiedenis aan Kunsthumaniora Brussel. Tijdens mijn lessen overloop ik vooral de geschiedenis van Europa sinds de val van het West-Romeinse Rijk tot nu.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Het belang en de bedoeling van het vak geschiedenis: de leerlingen een kritische kijk geven op de hedendaagse wereld, de historische evolutie naar de hedendaagse wereld onderzoeken, de historische context aan te bieden, waarin de inhoud van andere algemene vakken en kunstvakken zich afspeelt.

    Youcef Naimi | Islamitsche Godsdienst

    Youcef Naimi | Islamitsche Godsdienst

    Oksana Koviako | Orthodoxe Godsdienst

    Oksana Koviako | Orthodoxe Godsdienst
Muziek

Muziek

Woord

Woord

Dans

Dans

Creatie en mode

Creatie en mode

Podiumtechnieken

Podiumtechnieken

7de jaar

7de jaar

Algemene vakken

Algemene vakken

Eerste Graad

Eerste Graad

Smartschool

Smartschool

Schrijf je in

Schrijf je in

Contact

Contact

Nieuws

Nieuws

Internaat

Internaat

Over

Over

Media

Media

Reserveren

Reserveren

Wall Of Fame

Wall Of Fame

Zomerstages

Zomerstages

Chrysantenstraat 26, 1020 Brussel | Tel: 02/502.05.04 | kh.brussel@g-o.be