All for Joomla All for Webmasters
  • Visie

    Wat is onze visie?

    Dansen is LEVEN.


    Dansen is passie met een bewuste eigenheid.


    Dansen is een zoektocht naar lichaamsmogelijkheden.


    Dansen is "doorleefde" techniek: hoe meer techniek, hoe groter je creatieve mogelijkheden.


    Dansen is je innerlijke bewogenheid doorgeven aan het publiek.


    Dansen is bevrijdend.

    (Auteur: Kristel Stevens)

    

Hedendaagse dans vloeit voort uit een concept

    • geen banaliteit, geen normen, geen voorgekauwde en gebruiksklare vormen.

    • wel een persoonlijke lichaamstaal.




    Techniek en dansstijlen verrijken die de zoektocht naar je lichaam als instrument om gevoelens, emoties, gedachten en ervaringen vorm te geven en te communiceren op het podium.



    Er wordt inzicht gegeven in de plaats en functie van de dans in het heden, het verleden en in de diverse culturen.



    Dit gedachtegoed wordt ondersteund door een professioneel team waar kunst- en algemene vakken samen werken aan je ontplooiing en waarin "een gezonde geest in een gezond lichaam" centraal staat.

    Inschrijvingsgeld

    Het inschrijvingsgeld bedraagt €600.

    Coördinator: Kristin De Walsche

  • Toelatingsproeven

    Geschiktheidstest voor de studierichting Hedendaagse Dans

    Er wordt nagegaan of volgende basisvaardigheden en attitudes voldoende aanwezig zijn

    • voldoende psycho-motorische ontwikkeling
    • muzikaliteit in beweging
    • natuurlijke bewegingscoördinatie
    • vormgevoeligheid

    • expressiviteit en creativiteit
    • opnamevaardigheid en doorzettingsvermogen
    • motivatie en passie
    • zelfdiscipline

    De resultaten van de test zijn bindend en worden vastgelegd in een Proces Verbaal.

    Deze proef houdt in

    1. de leerling maakt thuis een dans van ongeveer 2 min. op muziek die zij/hij zelf kiest.
    2. de leerling krijgt een klankbandje met een kort muziekfragment. 
De leerling bedenkt op dit muziekfragment een dansimprovisatie en voert dit uit voor de jury.
    3. technische fase: een les klassieke dans en een les hedendaagse dans
    4. de kandidaat leerling brengt een medisch attest mee ter goedkeuring om de lessen dans te volgen.


    5. de kandidaat zal op schriftelijke wijze zijn/haar kandidatuur verdedigen.
 Op het sollicitatieformulier verwoordt de kandidaat wat zijn/haar beweegredenen, motieven en/of argumenten zijn die de keuze voor de studierichting KSO Hedendaagse Dans kunnen verklaren. 
Het sollicitatieformulier wordt ingevuld tijdens de voorbereiding van de opdrachten voor de geschiktheidstest.
    6. Motivatiegesprek
    7. Een medische keuring op school

    In principe is het mogelijk in te stromen in beide jaren van de tweede graad, hoewel het eerste de voorkeur geniet.

    Om je in te schrijven voor de toelatingsproeven klik hier.

  • Lessentabel

    Vak 3de jaar 4de jaar 5de jaar 6de jaar
    Levensbeschouwing* 2 2 2 2
    Aardrijkskunde 1 1 1 1
    Engels 3 3 2 2
    Frans 3 3 3 3
    Nederlands 4 4 4 4
    Geschiedenis 2 2 1 1
    Natuurwetenschappen 2 2 - -
    Lichamelijke Opvoeding 1 1 1 1
    Wiskunde 3 3 2 2
    Kunstgeschiedenis - - 1 1
    Kunstinitiatie 1 1 - -
    Muziekesthetica - - 1 1
    Algemene Muziekleer 1 1 - -
    Klassiek Ballet 6 6 6 6
    Improvisatie en Expressie 2 2 2 2
    Hedendaagse Dans 4 4 8 8
    HD-Creatie - - 1 1
    Video-studie - - 2 2
    Placement 1 1 1 1
    Stem 1 1 - -

     

    * Voor dit vak maken de leerlingen een keuze tussen Anglicaanse godsdienst, Islamitische godsdienst, Israëlitische godsdienst, Katholieke godsdienst, Niet-confessionele Zedenleer, Orthodoxe godsdienst of Protestantse godsdienst.

  • Toekomst

    In het binnenland

    Hoger Instituut Dans te Lier (HID)

    P.A.R.T.S. – Anne Teresa De Keersmaeker te Brussel

    Op internationaal vlak vinden we natuurlijk een nog veel bredere waaier van mogelijkheden in deze richting.

    Wij denken hierbij aan:

    • Koninklijk Conservatorium voor Dans – Den Haag – Nederland
    • Rotterdamse Dansacademie / Codarts – Rotterdam – Nederland
    • Artez Hogeschool – Arnhem – Nederland
    • Hogeschool Dansacademie Lucia Marthas – Amsterdam – Nederland
    • Hochschule der Kunste – Berlijn – Duitsland
    • Hochschule – Frankfurt – Duitsland
    • Hochschule – Salzburg – Oostenrijk
    • Contemporary Dance School – London – Engeland
    • Laban Centre for Movement and Dance – London – Engeland
    • Academy of Performing Arts – Praag - Tsjechië
    • Purchase College – New York – USA
    • Alvin Ailey American Dance Centre – New York – USA
    • Hungarian Dance Academy – Boedapest – Hongarije
    • Concordia University Contemporary Dance Departement – Montreal – Canada
    • Delfos High School of Dance  - Mazatlan - Mexico

    Deze scholen bieden naast het uitvoerende kunstenaarschap ook richtingen als Dansdocent, Danstherapeut, Choreograaf, Dansnotatie, ...

    Ook de artistieke wereld biedt voor leerlingen met een opleiding Hedendaagse Dans heel wat perspectieven:

    • Les Ballets C de la B – Alain Platel – Gent
    • Rosas – Anne Teresa De Keersmaeker – Brussel
    • Wim Van de Keybus – Brussel
    • Anne Marie De Mey
    • Jan Fabre
    • Marc Van Runxt
    • Andy Deneys
    • ...
  • Werkweek

    Werkweek Kunstvakken

    Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel tijdens de 2e volle week van september een werkweek Kunstvakken.

    Hierbij worden al de leerlingen per afdeling ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.

    Een week lang zijn ze met kunst bezig en verdiepen ze zich verder in de door hen gekozen discipline onder begeleiding van hun eigen leerkrachten en van gastdocenten.

    M.a.w. samen dansen, acteren, voordragen, musiceren, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.

    Werkweek Algemene Vakken

    Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel  een driedaagse werkweek Algemene Vakken.

    Deze vindt traditiegetrouw plaats van woensdag tot en met vrijdag voor de krokusvakantie.

    Per graad wordt een apart programma en een apart thema uitgewerkt. Op basis van dit thema worden verschillende uitstappen, workshops, lezingen, ... georganiseerd.

    Het zijn drie boeiende dagen waarin via kruisbestuiving gewerkt wordt aan verscheidene doelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen.

  • Docent & vak info

    Kristin De Walsche | Coördinator Dansafdeling, Docent Klassieke Dans

    Kristin De Walsche | Coördinator Dansafdeling, Docent Klassieke Dans

    Wat deed u vroeger?

    Ik volgde opleidingen aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen, de Martha Graham School of Contemporary Dance in New York en het Conservatorium van Antwerpen. Ik danste professioneel bij Tanztheater Wien en het Heidelbergse Stadtheater. En ik was balletmeester in het Tanztheater Stendal.

    Wat doet u nu?

    Ik ben docent moderne dans Graham-techniek aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en coördineer en doceer klassieke dans aan de dansafdeling van Kunsthumaniora Brussel.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    “Great dancers are not great because of their technique, they are great because of their passion. ” - Martha Graham

    Karolina Wolkowiecka | Klassieke Dans

    Karolina Wolkowiecka | Klassieke Dans

    Wat deed u vroeger?

    Op tienjarige leeftijd begon ik mijn dansopleiding bij de Nationale Ballet School van Warschau. Eens afgestudeerd, danste ik bij het ballet van het Nationale Theater van Warschau. Ik vervolgde mijn dansopleiding in P.A.R.T. Ik nam ook nog deel aan X-group en DanceWeb Scholarship. In 2009 behaalde ik mijn diploma specifieke lerarenopleiding richting dans.

    Wat doet u nu?

    Ik werk al enkele jaren als danslerares in de Kunstacademie in Zaventem. Ik volg jaarlijks bijscholingen in dans. Sinds enkele jaren werk ik in Art Forum en Danscentrum Aike Raes, De Ingang vzw en in verschillende academies. Ik houd van kunst in de brede zin van het woord. Ik volgde onder andere digitale kunst in de Academie van Leuven, en neem soms deel aan theaterworkshops.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik ben zeer blij om het leerproces te begeleiden en hen te steunen om danser te worden. Ik moedig hen aan om zich de technieken echt eigen maken en hun individuele persoonlijkheid daarin te ontwikkelen. Het is niet de bedoeling dat ze allemaal op een perfecte manier dansen. Ik stimuleer hen om levendige, dynamische dansers te worden die gepassioneerd zijn in wat ze doen. Leerlingen moeten zich bewust worden van de mogelijkheden van hun lichaam en van het belang om er gezond mee om te gaan. Ten slotte hoop ik dat ze meer plezier beleven in dans, hun zelfvertrouwen toeneemt, ze hun persoonlijkheid meer durven uit te drukken en ze groeien als danser en als mens.

    Kara Gemoets | Klassieke Dans, Docent 1st Graad

    Kara Gemoets | Klassieke Dans, Docent 1st Graad

    Studie

    Kara Gemoets behaalde haar bachelor diploma dans aan het Hoger Instituut voor Dans (huidige School of Arts, Koninklijk Conservatorium, opleiding dans, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen). Dit heeft ze aansluitend vervolgd met een specifieke lerarenopleiding voor dans aan het Koninklijk Conservatorium.

    Werk

    Sinds 2004 is zij verbonden aan danscompagnie les Coryphées onder leiding van Johan Goessens en Ian Steyn. Reeds enkele jaren geeft ze klassiek ballet in balletschool Move-it in Tessenderlo en op de gemeentelijke academie van Grimbergen.

    Lenneke Rasschaert | Placement & Hedendaagse Dans

    Lenneke Rasschaert | Placement & Hedendaagse Dans

    Wat deed u vroeger?

    Ik ben afgestudeerd aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Ik behaalde mijn propedeuse jazz-theaterdans en schakelde vervolgens over naar expressionistisch danstheater. Ik liep stage in Montreal bij Mange mes Pieds. Ik bezit tevens het diploma van licentiaat in de sociale en culturele agogiek.

    Wat doet u nu?

    Ik werk voor Cacao Bleu vzw. We maken voortdurend cross-overs met hedendaagse dans en andere media en organiseren voorstellingen, projecten en kortfilms voor kinderen en jongeren. Binnen Cacao Bleu ben ik ook manager en productie-assistente van choreograaf David Hernandez. Af en toe choreografeer ik nog of laat ik me verleiden door collega's om mee te werken aan voorstellingen waarin ik ook nog dans of speel.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Hedendaagse dans is een fantastisch en breed medium, waarin we voortdurend de grenzen aftasten van het concrete, abstracte en het conceptuele. Wie speelt, experimenteert en met volharding werkt, krijgt veel voldoening en zal zichzelf en zijn persoonlijkheid ontwikkelen. Ik wil hen leren kijken, observeren en interpreteren, te beginnen bij dansvoorstellingen en choreografen die vanuit een Brusselse context werken. Via de placementlessen duiken we in de wondere wereld van ons lichaam als instrument, en hoe we dit kunnen ontwikkelen, ontdekken en trainen. Daarvoor gebruik ik een basis uit pilates en yoga. Hier wil ik de leerlingen meegeven om met een positieve kijk, zonder angst of frustratie, een fijne self-practise op te bouwen.

    Lore Janssens | Hedendaagse Dans, Videostudie

    Lore Janssens | Hedendaagse Dans, Videostudie

    Wat deed u vroeger?

    Ik studeerde af aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en behaalde mijn pedagogisch diploma dans aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Als danseres werkte ik in verschillende dansgezelschappen, waaronder het Ballett Nürnberg in Duitsland en Tanz Graz in Oostenrijk. In deze periode werkte ik ook met tal van choreografen.

    Wat doet u nu?

    In 2006 begon ik danslessen te geven in Oostenrijk. In 2008 keerde ik terug naar België en zette het lesgeven voort. Ik gaf reeds les aan de!Kunsthumaniora in Wilrijk, het MUDA in Evergem, de MA’GO in Antwerpen, Dansstudio Arabesque in Deurne en het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Eerst en vooral mijn passie voor dans als kunstvorm, maar ook mijn ervaring in het professionele werkveld, om op die manier hun blik te verruimen en hun kansen op de arbeidsmarkt voor dans te verhogen.

    Min Hee Bervoets | Hedendaagse Dans, Videostudie

    Min Hee Bervoets | Hedendaagse Dans, Videostudie

    Wat deed u vroeger?

    Sinds het voltooien van mijn studies aan het Koninklijk Conservatorium, heb ik als choreograaf een aantal prijzen gewonnen. In 2010 was ik Ambassadeur Hedendaagse Dans. Ik ben choreograaf geweest voor The Ultimate Dance Battle en So You Think You Can Dance.

    Wat doet u nu?

    Ik geef les aan de Kunsthumaniora van Antwerpen en Brussel. Daarnaast werk ik als freelancer, lesgever en choreograaf in binnen- en buitenland voor onder meer Codarts in Rotterdam, Lucia Marthas in Amsterdam en Albeda in Rotterdam.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik hoop dat ze zullen blijven dansen voor hun plezier en dat ze hun eigen identiteit als danser vinden. Tijdens de jaren dat ze op school zijn, moeten ze persoonlijkheid creëren en zichzelf vinden.

    Thor Rzoska | Piano, Pianobegeleiding Dans

    Thor Rzoska | Piano, Pianobegeleiding Dans

    Wat deed u vroeger?

    Ik heb gestudeerd aan het Conservatorium van Gent, volgde er piano bij Johan Duyck, kamermuziek bij Marcel Lequeux en klavecimbel bij John Whitelaw.

 Ik heb lang in de muziekacademie gewerkt als pianoleraar en leraar begeleidingspraktijk. In de Balletschool van Lokeren was ik ook begeleider.

    Wat doet u nu?

    Ik speel concerten met de Finse violiste Taina Kuusela in België en in Nederland, en met Trio d’Escaut. En ik geef les aan Brusselse Kunsthumaniora.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Dat muziek maken eigenlijk ongelooflijk tof is en een verrijking is voor het leven. In de afdeling musical probeer ik hen ook te leren dat de piano een hulpmiddel is om de zang beter en sneller in te studeren.

    Ivan Schauvliege | Improvisatie & Hedendaagse Dans

    Ivan Schauvliege | Improvisatie & Hedendaagse Dans

    Wat deed u vroeger?

    Ik behaalde mijn bachelordiploma als danser met specialisatie choreografie aan de Rotterdamse Dansacademie. Ik begon op jonge leeftijd al eigen werk te maken dat opgevoerd werd in verscheidene theaters en festivals. Ik danste, choreografeerde en maakte repertoire voor verschillende gezelschappen.

    Wat doet u nu?

    Ik maak deel uit van twee collectieven: CHPT01, bestaat vooral uit jonge filmmakers, maar ook uit muzikanten en een heel beperkt aantal dansers. Het andere collectief is Europa Ritrovata, een klein barokensemble waarin de focus ligt op het brengen van nieuw geschreven werk voor historische instrumenten in een performatieve setting. Ik geef ook nog les aan de Academie van Zaventem.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Hedendaagse dans is de eigenwijze lichamelijke stem in het artistieke veld. Het ontwikkelen van deze stem kan niet leven zonder de vraag te stellen wat de stem vertelt. Door het omgaan met hedendaagse dans wordt elke persoonlijke stem versterkt met techniek, kracht, durf en sensitiviteit. Dit loopt gelijk met een wonderlijke ontdekkingsreis van ons lichaam, stem, muziek en ruimte. Tijdens mijn lessen probeer ik steeds de blik van elke leerling te verruimen. Niet alleen technische aspecten komen aan bod, maar er wordt ook ruim de tijd genomen om de vraag te stellen waarom we dansen.

    Serena Wuytack | Hedendaagse Dans

    Serena Wuytack | Hedendaagse Dans

    Wat deed u vroeger?

    Ik studeerde af als hedendaagse danseres en choreografe aan het Hoger Instituut voor Dans in Antwerpen. Ik volgde onder meer masterclasses bij Akram Kahn en Constanza Macras. Ondertussen deed ik ervaring op bij dans- en theatercompagnies in Venezuela. In België creëerde ik meerdere hedendaagse voorstellingen. In 2006 werkte ik mee aan de dansfilm Consider the Birds. Mijn voorstelling Urban Nomads werd in 2011 bekroond tot The Director’s choice op het International Festival of Arts.

    Wat doet u nu?

    Ik ben ook actief als beeldend kunstenaar en maak cross-overs met dans. Als danseres en choreografe van het POST.TRAUM COLLECTIV manifesteer ik mijn visuele kracht ook in boeken, fotografie, flyer- en posterontwerpen. Ik geef masterclasses en workshops in binnen- en buitenland. Ik ontwerp ook juwelen in brons, zilver en goud.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ze verdiepen hun beheersing van hedendaagse danstechnieken en ontwikkelen in partnerwerk en ausdruckstanz. Ze groeien in kennis, techniek, ervaring, en ook in durf, zin in experiment, relativeren, volharding, authenticiteit, fysiek vertrouwen in zichzelf en in elkaar. Tijdens de dansprocessen, leren ze kijken naar dans, reflecteren en feedback geven aan medestudenten. Verder worden ze in contact gebracht met de diversiteit van het artistieke danslandschap. Ze leren met open geest in de (kunst)wereld te staan, kunnen reflecteren en analyseren over wat ze zien. Naast het vergroten van danstechnieken, nemen ook authenticiteit, persoonlijkheid en eigenheid een belangrijke plaats. Hiermee begint het bewustwordingsproces van zelfontdekking en de ontwikkeling van een eigen danstaal. De studenten ontwikkelen in hun danser- en kunstenaarschap als creatieve autonome denkers en bewegers, vind ik van groot belang.
Ze groeien in inzicht: in zichzelf, in de mededansers, in techniek en choreografische structuren, in het gebruik van de ruimte, in de inzet van eigen instincten en fysieke reflexen. Het bewegen combineert bewustzijn en innerlijke impulsen. Ze worden niet enkel gewapend met een flinke dosis ervaring en techniek maar ook een gezonde dosis durf en eigenzinnigheid om voortdurend grenzen te verleggen, en het onbekende te durven tegemoet treden. Er wordt gewerkt vanuit een maturiteit, openheid, passie en gedrevenheid en niet vergeten genieten van hetgeen zoveel voor hen betekent: dans.

    Eric Bortholin | Dans 1ste Graad

    Eric Bortholin | Dans 1ste Graad

    Wat deed u vroeger?

    Ik heb een opleiding gevolgd aan het Conservatorium van Brussel en daarna aan de Balletschool in Antwerpen. Na mijn afstuderen ben ik onmiddellijk bij het Ballet van Vlaanderen begonnen en daar heb ik 17 jaar gedanst. Daarna heb ik aan Artesis Plantijn Hogeschool lerarenopleiding gevolgd.

    Wat doet u nu?

    Naast mijn werk aan deze school, geef ik ook nog les in een privéschool. Ik heb in Vilvoorde mijn eigen balletschool opgericht en ik werk als choreograaf met aquagymnasten. Ik zet me ook nog in voor het Onthaalonderwijs Anderstalige Nieuwkomers. Elk jaar doen we daar een project expressie via beweging.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Alles! Maar ik wil vooral de passie voor dans doorgeven, het gevoel dat je erin kan leggen: elke beweging is een woord.

    Benjamin Muller | Hedendaagse Dans 1ste Graad

    Benjamin Muller | Hedendaagse Dans 1ste Graad

    Wat deed u vroeger?

    Nadat ik afstudeerde aan deze school, vervolmaakte ik de opleiding bachelor danser/maker aan de ArtEZ Dansacademie. In 2014 won ik de It’s Festival Dance Award in Amsterdam. In 2015 kwam mijn eerste choreografie Re:Renaissance tot stand.

    Wat doet u nu?

    Ik ben actief als danser, choreograaf en docent. Als danser werk ik onder andere samen met de Nederlandse choreograaf Piet Rogie. Ik geef les in Kunsthumaniora Brussel, Stedelijke Academie van Genk en andere regionale dansscholen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik schaar me achter het onderwijsproject van Kunsthumaniora Brussel en zet me in voor de kernwaarden die de school aanhangt.

    Roman Van Houtven | Hedendaagse Dans 1st Graad

    Roman Van Houtven | Hedendaagse Dans 1st Graad

    Studie

    Roman Van Houtven (België, 1992) studeerde van 2010 tot 2014 in P.A.R.T.S., de dansschool voor hedendaagse dans onder leiding van Anne Teresa De Keersmaeker in Brussel.

    Werk

    Tijdens zijn opleiding bleef hij zich engageren voor allerlei projecten bij oa. fABULEUS (Leuven), Impuls Company (Geel), Dancingkids (Rosas Education, Brussel). Na zijn afstuderen werkte hij met oa. Libby Farr (Impulstanz), Galacticamendum (Gent) en De Studio (Antwerpen). Sinds 2015 is Roman actief als danser in Un Sacre du Printemps (Hiatus, Daniel Linehan), dansdocent en danseducatief medewerker (Rosas Educatie, Dancingkids, de Kunsthumaniora Brussel) en choreograaf (It’s Frankenstein, Stupid! van Bronks en de Munt). Sinds 2016 maakt hij deel uit van de Bronks-voorstelling ‘Us/Them’ (Wij/Zij of Nous/Eux) die een enorm succes werd na een uitverkochte speelperiode op het Edinburgh Fringe en sindsdien internationaal tourt. Roman is een danser, acteur, choreograaf en dansdocent, woonachtig te Brussel.
  • In beeld

    • Video's

      Céline Pham | Drip Drip Drop (videostudie)

      Klara Hawer | Shattered Soul (videostudie)

      Lore Smeets | Transfornaadloos (videostudie)

      Melissa De Strycker | Zand (videostudie)

    • Foto's

      Dans 1
      Dans 2
      Dans 3
      Dans 4
      Dans 5
      Dans 6
      Dans 7
      Dans 8
Muziek

Muziek

Woord

Woord

Dans

Dans

Creatie en mode

Creatie en mode

Podiumtechnieken

Podiumtechnieken

7de jaar

7de jaar

Algemene vakken

Algemene vakken

Eerste Graad

Eerste Graad

Smartschool

Smartschool

Schrijf je in

Schrijf je in

Contact

Contact

Nieuws

Nieuws

Internaat

Internaat

Over

Over

Media

Media

Reserveren

Reserveren

Wall Of Fame

Wall Of Fame

Zomerstages

Zomerstages

Chrysantenstraat 26, 1020 Brussel | Tel: 02/502.05.04 | kh.brussel@g-o.be