All for Joomla All for Webmasters
  • Visie

    Wat is onze visie?

    De Kunsthumaniora Brussel wil jonge mensen vormen tot artiesten (in de brede zin van het woord), zonder daarbij een degelijke Algemene Vorming uit het oog te verliezen.


    De overgang van het lager naar het middelbaar onderwijs is voor kinderen en hun ouders een grote stap.

    Enerzijds wensen ouders een zo breed mogelijke opleiding met voldoende doorstromingsmogelijkheden.

    Anderzijds willen kinderen een keuze maken die binnen hun interesses valt en hun voorliefde voor toneel, muziek of dans ook tijdens de schooluren uiten.

     

    

In onze school primeert een artistieke sfeer en gaan onze leerlingen voortdurend de confrontatie aan met zichzelf en met dé waarden van onze school: passie, respect, verantwoordelijkheid en (zelf)discipline.

    Door een combinatie van een passieve kunstbeleving (via verscheidene extra muros-activiteiten) en een actieve kunstparticipatie (via de kunstvakken) ontwikkelt iedere leerling zijn eigen muzische persoonlijkheid.



    Bovendien garanderen de algemene vakken nog alle toekomstmogelijkheden.

    Kortom, de keuze voor onze Eerste Graad staat zowel borg voor de ontplooiing van elk uniek talent als voor een degelijke basisopleiding.





     

    Wat verwachten wij?


    • Jongeren met talent die bewust kiezen voor kunst en cultuur en die zich ten volle willen inzetten voor de artistieke én algemene vakken.



    • Jongeren die door hun inzet en via onze opleiding kunnen uitgroeien tot een muzische persoonlijkheid en die zich naast een degelijke basisopleiding laten begeesteren door de negen Griekse muzen van weleer.



    • Kinderen die fier zijn om met zijn of haar instrument (lichaam, taal, muziekinstrument, …) te creëren.



     

    Pluspunten van onze Eerste Graad


    • Onze leerlingvriendelijke en stimulerende aanpak.


    • Onze uitstekende artistieke en algemene basisvorming.

    • De waarborg voor de ontplooiing van elk uniek talent.

     

    Inschrijvingsgeld

    Het inschrijvingsgeld voor de Eerste Graad bedraagt €500.

    Coördinator: Ruben Wiedijk

  • Toelatingsproeven

    Je kan inschrijven na een intake-gesprek

    Om je in te schrijven voor het intake-gesprek, klik hier.

    Minimale voorkennis voor de optie Muziek (.pdf)

  • Lessentabel

    Vak 1ste jaar 2de jaar
    Vakken Algemene Vorming    
    Levensbeschouwing* 2 2
    Aardrijkskunde 2 1
    Engels 2 2
    Frans 4 3
    Nederlands 5 5
    Geschiedenis 1 2
    Natuurwetenschappen 1 2
    Lichamelijke Opvoeding 2 2
    Wiskunde 5 4
    Muziekale Opvoeding 1 0
    Plastische Opvoeding 1 1
    Techniek 2 2
         
    Vakken Artistieke Vorming    
    Kunstinitiatie 3 4
         
    Complementaire lestijden (keuze uit Muziek, Woord & Dans)    
    Woord: Audio, Algemene Verbale Vorming, Drama en Voordracht 4 4
    Muziek: Instrument, Notenleer (AML), Koor en Samenspel 5 6
    Dans: Klassieke Dans, Hedendaagse Dans en Placement/Artistieke Training 8 8

     

    * Voor dit vak maken de leerlingen een keuze tussen Anglicaanse godsdienst, Islamitische godsdienst, Israëlitische godsdienst, Katholieke godsdienst, Niet-confessionele Zedenleer, Orthodoxe godsdienst of Protestantse godsdienst.

  • Toekomst

    Met onze Eerste Graad willen we de leerlingen voorbereiden op doorstroming naar het Kunstsecundair Onderwijs.

     Dit sluit echter vervolgstudies in niet-artistieke gebieden niet uit.

     Als Kunsthumaniora van het GO! bieden we immers reeds jaren de richtingen Muziek, Woordkunst/Drama en Hedendaagse Dans KSO 2de en 3de graad aan.

    De leerlingen Muziek krijgen bovendien de kans te kiezen voor klassieke muziek of jazz/lichte muziek.

  • Werkweek

    Werkweek Kunstvakken

    Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel tijdens de 2e volle week van september een werkweek Kunstvakken.

    Hierbij worden al de leerlingen per afdeling ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.

    Een week lang zijn ze met kunst bezig en verdiepen ze zich verder in de door hen gekozen discipline onder begeleiding van hun eigen leerkrachten en van gastdocenten.

    M.a.w. samen acteren, voordragen, dansen, musiceren, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.

    Werkweek Algemene Vakken

    Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel  een driedaagse werkweek Algemene Vakken.

    Deze vindt traditiegetrouw plaats van woensdag tot en met vrijdag voor de krokusvakantie.

    Per graad wordt een apart programma en een apart thema uitgewerkt. Op basis van dit thema worden verschillende uitstappen, workshops, lezingen, ... georganiseerd.

    Het zijn drie boeiende dagen waarin via kruisbestuiving gewerkt wordt aan verscheidene doelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen.

  • Docent & vak info

    Docenten Kunstvakken

    Filip Bruffaerts | Klassieke Gitaar

    Filip Bruffaerts | Klassieke Gitaar

    Wat deed u vroeger?

    Ik studeerde klassieke gitaar aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Albert Sundermann en volgde masterclasses bij oa Gonzales Mohino, Conrad Ragossnik,... Later specialiseerde ik me in de flamencogitaar aan het Conservatorium van Rotterdam bij Paco Peña en in de Fundation 'Christina Heeren' in Sevilla. Daarnaast volgde ik ook cursussen Jazz gitaar bij oa Maurice Rugebregt, Peter Hertmans en Guy Vaerendonck. In de voorbije 20 jaar speelde ik in verschillende klassieke ensembles en orkesten (Ictus, Golden Symphonic Orchestra, El Ratatouille, …) en was vooral actief als freelance muzikant bij tal van (inter)nationale artiesten zoals Helmut Lotti, Udo, Jo Vally, Adamo, Will Tura, Erik en Sanne, The Marvellous Gospel Singers, Garland Jeffreys, … Verder werkte ik mee aan het Waalse kindertheater cricri en aan verschillende tv produkties van Woestijnvis.

    Wat doet u nu?

    Momenteel speel ik bij Stash, Garland Jeffreys en een aantal gelegenheidsprojecten. Verder geef ik les aan de Kunsthumaniora van Brussel en aan de academies van Schaarbeek en Lennik.

    Wat zou u de leerlingen willen meegeven?

    Bovenal een hart voor muziek, maar ook de middelen die hen in staat stellen om later zelfstandig en creatief te musiceren, de muzikale bagage die vereist is voor een eventuele conservatorium opleiding en natuurlijk een aantal boeiende, inspirerende en fantastische schooljaren.

    Frans Violet | Trompet, Bastuba

    Frans Violet | Trompet, Bastuba

    Wat deed u vroeger?

    Ik heb mijn lagere en middelbare muziekstudies notenleer, trompet, piano en slagwerk aan de toenmalige gemeentelijke muziekscholen van Boom en Willebroek gedaan. Aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen behaalde ik de eerste prijs notenleer en tevens een eerste prijs trompet in de klassen van Albert De Keyzer en Emiel Maes.

    Wat doet u nu?

    Ik ben dirigent van de Brassband Willebroek waarmee ik succesrijk op wedstrijden in het binnen- en buitenland was, onder andere vice-wereldkampioen bij het Wereld Muziek Concours en meerdere malen Europees kampioen bij de Europese Brassband Kampioenschappen. Ik ben ook dirigent van de Koninklijke Fanfare Concordia in Tisselt. Af en toe dirigeer ik brassbands in het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Noorwegen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik leg de nadruk op speelplezier, maar ook het belang van werklust mag niet vergeten worden. Je moet gemotiveerd zijn om iets te bereiken. Talent alleen is niet voldoende.

    Frederika Del Nero | Algemene Verbale Vorming

    Frederika Del Nero | Algemene Verbale Vorming

    Wat deed u vroeger?

    Ik behaalde een bachelor taal- en letterkunde Nederlands-Engels literatuur aan de Universiteit Gent. Vervolgens een master podiumkunsten spel aan RITCS. Ik liep stage als assistente-dramaturgie bij Het Zuidelijk Toneel. Tijdens mijn spelopleiding leerde ik het medium radio kennen via de Q-academy van Q-music en presenteerde ik op de radio. Na mijn studies presenteerde ik een eigen programma op Studio Brussel: Nightcall.

    Wat doet u nu?

    Ik werk nog als stemactrice en voice-over voor radio- en televisiespots. Ik maak deel uit de Koekelbergse Alliantie van Knutselaars. Ik speelde bij Theater Antigone en Théâtre National voor de voorstelling Tribuna(a)l. Ik tour met de eigen locatievoorstelling Vreemde Vogels. Ik deed de dramaturgie en speel mee in Ongekende Evidenties van Rode Boom. Ik werk nog vaak met jongeren in theaterkampen. Hiernaast speelde ik ook in verschillende kortfilms en schreef ik enkele opiniestukken voor De Morgen.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik werk voluit aan de verbetering van de uitspraak, het stemgebruik en de overdracht. Een liefde voor interessant tekstmateriaal meegeven, of het nu theatertekst, filmdialoog of poëzie betreft, komt ook aan bod. Leerlingen worden niet alleen gestimuleerd hun spreektechnische vaardigheden te verbeteren maar ook hun persoonlijkheid en hun artistieke eigenheid verder te ontwikkelen. K-A-K
    Vreemde Vogels
    Rode Boom

    Ilknur Cengiz | Audiovisuele Vorming

    Ilknur Cengiz | Audiovisuele Vorming

    Studie

    Ilknur Cengiz studeerde af als Meester in De Beeldende Kunsten in het KASK te Gent waar ze ook de Lerarenopleiding van Academisch Niveau volgde.

    Werk

    Ilknur maakt foto-tentoonstellingen, realiseerde de kortfilm 'Yolda' (Kortfilmfestival COURTISANE: eerste prijs, Gent 2003.) en verschillende perfomances. Ook was ze docente op de werkweek van de Kunsthumaniora te Brussel in 2003

    Jan Roets | Welsprekendheid

    Jan Roets | Welsprekendheid

    Wat deed u vroeger?

    Ik ben licentiaat andragogiek, was verbonden aan de Antwerpse Mimestudio als speler en trainer dynamische beweging, had enkele eigen producties, studeerde aan het Conservatorium van Antwerpen, publiceerde gedichten in De Brakke Hond en schreef toneel.

    Wat doet u nu?

    Ik waag me af en toe aan proza. En ik geef les aan deze school, zowel het vak dramaturgie in 5 en 6 woord als uitspraak en inleving in 7 woord.

    Wat wil u leerlingen meegeven?

    Ik wil hen verdiepen in stukken uit het theaterrepertoire, prozafragmenten en poëzie. Aansluitend exploreren we de belevingswereld die hierin kan worden aangeraakt. Het hoofdaccent is steeds: jezelf op het spoor komen in die teksten, en je verweven met de woorden die iemand anders heeft geschreven.

    John Van Laethem | Klarinet & Samenspel

    John Van Laethem | Klarinet & Samenspel

    Wat deed u vroeger?

    Ik studeerde aan Kunsthumaniora Brussel en later aan het Conservatorium van Brussel.

 Ik werd laureaat van de Nationale Muziekwedstrijd van België en finalist van de Tenuto-wedstrijd. Als klarinettist concerteerde ik met verschillende ensembles zoals het BRTN-Filharmonisch Orkest, Symfonia, Ex Tempore, Arriaga, Rubio en mijn eigen trio Clarino.

    Wat doet u nu?

    Ik ben klarinettist bij het Koninklijk Harmonieorkest van de Gidsen, en docent aan de Kunsthumaniora van Brussel.Ik word ook regelmatig gevraagd als gastdocent en jurylid aan Koninklijke Conservatoria.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik kan hier een inspirerende quote zetten, maar eigenlijk valt het te herleiden tot deze eenvoudige woorden: liefde voor wat ze doen.

    Robbin Rooze | Audiovisuele Vorming, Media

    Robbin Rooze | Audiovisuele Vorming, Media

    Wat deed u vroeger?

    Ik ben in het bezit van een master diploma audiovisuele kunsten aan het RITCS, optie documentaire.

    Wat doet u nu?

    Ik ben tegenwoordig vooral achtief in de wonderen wereld van de fictie. Ik schrijf en regisseer kortfilms en andere audiovisuele producties die fictief van aard zijn. Ook werk ik daarnaast als scenarist, momenteel schrijf ik aan een langspeelfilm. Buiten het lesgeven geef ik nog workshops film op verschillende plaatsen. In 2016 organiseerde ik mee een filmfestival genaamd 'Cinemadanbuiten'. ik ben deel van het audiovisueel collectief genaamd 'Wotan'.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    De jongeren leren het belang van het vertellen van verhalen, het communiceren met een publiek. Er wordt gewerkt aan een critische analyse van zowel film als fotografie. Van beide krijgen ze de basis-tools zodat ze zelf creatief aan de slag kunnen.

    Roel Peeters | AML

    Roel Peeters | AML

    Wat deed u vroeger?

    Ik kom uit een muzikaal nest. In 2006 behaalde ik het diploma meester in de muziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de richting muziektheorie, met glans geslaagd. In datzelfde jaar vervolmaakte ik ook de lerarenopleiding. In 2008 studeerde ik af in de richting muziekschriftuur in de klas van Kristin De Smedt. Uit interesse volgde ik ook nog een jaar orkestdirectie bij Ronald Zollman, alsook pedagogie voor muziekschriftuur.

    Wat doet u nu?

    Ik geef notenleer aan het Conservatorium van Brussel. Daarbuiten probeer ik zoveel mogelijk muziek te spelen. In het weekend speel ik tijdens kerkdiensten orgel. Maar ik ben actief op verschillende fronten, ook rock-'n-roll en jazz.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Ik zet me volledig achter de leuze van onze school: discipline en passie. Dat lukt bij de ene leerling al wat beter dan bij de andere.

    Truus Cavens | Dans

    Truus Cavens | Dans

    Wat deed u vroeger?

    Ik behaalde mijn diploma dansdocent aan Codarts in Rotterdam.

 Bij de Vlaamse Opera en choreograaf Marc Vanrunxt deed ik ervaring op als danser. Maar ik deed nog tal van andere artistieke projecten waar beweging en woord elkaar vonden. Ik was 10 jaar artistiek coördinator voor Jeugd en Dans o.l.v. Jeanne Brabants. Ben docent voor Danspunt geweest, en heb als choreograaf verschillende prijzen gewonnen.

    Wat doet u nu?

    Ik geef les aan een paar scholen. Daarnaast ben ik ook artistiek leider en coach bij Danscie Vigelandt en Ballet-en Dansschool Niké in Zoersel.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Passie voor het lichaam als een instrument tot uitdrukking voor elke performer. ,Lichaamsbewustzijn via een doorgezette fysieke training. Een voortdurende exploratie van fysieke en mentale mogelijkheden. Diepgang betrachten door onderzoek naar een persoonlijke lichaamstaal.

    Thor Rzoska | Piano - Pianobegeleiding Dans

    Thor Rzoska | Piano - Pianobegeleiding Dans

    Wat deed u vroeger?

    Ik heb gestudeerd aan het Conservatorium van Gent, volgde er piano bij Johan Duyck, kamermuziek bij Marcel Lequeux en klavecimbel bij John Whitelaw.

 Ik heb lang in de muziekacademie gewerkt als pianoleraar en leraar begeleidingspraktijk. In de Balletschool van Lokeren was ik ook begeleider.

    Wat doet u nu?

    Ik speel concerten met de Finse violiste Taina Kuusela in België en in Nederland, en met Trio d’Escaut. En ik geef les aan Brusselse Kunsthumaniora.

    Wat wil u de leerlingen meegeven?

    Dat muziek maken eigenlijk ongelooflijk tof is en een verrijking is voor het leven. In de afdeling musical probeer ik hen ook te leren dat de piano een hulpmiddel is om de zang beter en sneller in te studeren.
Muziek

Muziek

Woord

Woord

Dans

Dans

Creatie en mode

Creatie en mode

Podiumtechnieken

Podiumtechnieken

7de jaar

7de jaar

Algemene vakken

Algemene vakken

Eerste Graad

Eerste Graad

Smartschool

Smartschool

Schrijf je in

Schrijf je in

Contact

Contact

Nieuws

Nieuws

Internaat

Internaat

Over

Over

Media

Media

Reserveren

Reserveren

Wall Of Fame

Wall Of Fame

Zomerstages

Zomerstages

Chrysantenstraat 26, 1020 Brussel | Tel: 02/502.05.04 | kh.brussel@g-o.be