All for Joomla All for Webmasters
  • Musical

    • Musical

      Wie ben je?

      • je hebt je diploma secundair onderwijs op zak
      • je grote passie is musical
      • je droomt ervan om zelf als musicalartiest op de planken te staan

      Wat wil je?

      • je wil je voorbereiden voor de opleiding Musical in het Hoger Kunstonderwijs
      • je wil dansles, want je bent een goede beweger, een "mover"
      • je wil acteerles, want er zit een podiumbeest, een speler in je
      • je wil zangles, want je zingt de pannen van het dak - iedereen zegt dat - en je voelt dat er meer in je zit...

      Geen nood als je nog geen echte les hebt gehad in een bepaald onderdeel, ...wij werken met jou een specifiek traject uit

      Wat bieden wij?

      • een professioneel team dat je met methode en ervaring door een "turbojaar" loodst en je vakkundig klaarstoomt om met bagage en zelfvertrouwen de stap te wagen naar het Hoger Kunstonderwijs
      • een afdeling die nauw samenwerkt met de enige musicalafdeling in Vlaanderen, nl. de Musicalafdeling van het Koninklijk Conservatorium te Brussel
      • leerkrachten die zowel in de Musicalafdeling van het Koninklijk Conservatorium te Brussel les geven als in het 7e jaar Musical van Kunsthumaniora Brussel, waardoor een efficiënte benadering van de doelstellingen gegarandeerd wordt

      Wat vragen wij?

      • inzet, zelfdiscipline, doorzettingsvermogen
      • motivatie, bereidheid tot samenwerking
      • slagen voor de geschiktheidstesten

      Situering

      Musical is een relatief jonge maar snelgroeiende podiumkunst. De vraag naar specifiek opgeleide artiesten die dans, spel en zang op een doorleefde wijze kunnen combineren, is evenredig gegroeid.

      De vloeiende integratie van deze drie pijlers maakt van musical het werkdomein van de "allround" podiumkunstenaar.

      Visie

      We verwachten accentverschillen bij de instroom van dit voorbereidend jaar waardoor we alle beschikbare middelen in zullen zetten om individuele trajecten te ontwerpen.

      Naast de fragmentarische aanpak van de drie disciplines is het onze betrachting om de studenten onder te dompelen in integrale projecten om de musical in zijn geheel als studiedomein aan te bieden.

      Onze prioriteit is ervaringsgericht: studenten werken mee aan concerten en publieke toonmomenten, waardoor een basis aan podiumervaring met geluidsversterking en lichtontwerp wordt gelegd. Het cross-over aspect van de Kunsthumaniora  Brussel, maakt dat de studenten musical intensief samenwerken met de studenten muziek, podiumtechniek, woord en dans.

      Naast de repertoire-onderdelen, zal het studiemateriaal zeker uitgebreid worden naar een creatieve zoektocht in het hedendaagse muziektheater.

      Inschrijvingsgeld

      Het inschrijvingsgeld bedraagt €900.

      Coördinator: Bart Buyle

       

    • Toelatingsproeven

      Geschiktheidstesten 7de jaar Musical


      Toelatingsproef 7de jaar Musical

      Monoloog "blind en doof"

      Voor de onderdelen zang, dans en woord zullen volgende aspecten getest worden:



      Zang

      • stemkwaliteit
      • stemkleur
 
      • toonvastheid
  
      • trefzekerheid
  
      • muzikaal gehoor
  
      • ritme

      • AMV

      Dans

      • algemene lichaamsconditie
 
      • psychomotorische ontwikkeling
 
      • opnamevaardigheid en doorzettingsvermogen
  
      • muzikaliteit in beweging

      • ritme

      • improvisatie



      Spel

      • algemene verbale vorming
      • dictie
      • spontane omgangstaal

      • projectie en kwaliteit van de spreekstem

      • dramatische verbeelding

      • spelintuïtie

      Om je in te schrijven voor de toelatingsproeven klik hier.

    • Lessentabel

      Vak 7de jaar
         
      Instrument (1,5u hoofdinstrument zang, 0,5u neveninstrument piano) 2
      Drama (monologen, teksten, improvisatie, spel)
      4
      Dans (klassiek, hedendaags, modern)
      6
      Algemene Muziekleer (aangepast aan het niveau)
      2
      Algemene Verbale Vorming
      2
      Project
      3
      Repertoire
      1
      Close Harmony 2
      Koor 2
      Kunstgeschiedenis 2
      Muziekgeschiedenis 2
         
    • Toekomst

      Tijdens dit 7de jaar wordt onder leiding van een professioneel team gewerkt om jong musicaltalent zonder, of met beperkte vooropleiding, voor te bereiden op de toelatingsproeven voor Musical in het Hoger Kunstonderwijs.

    • Werkweek

      Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel een werkweek Kunstvakken. Hierbij worden al de leerlingen per afdeling een week lang ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.

      Een week lang bezig zijn met kunst en je verder verdiepen in de door jou gekozen discipline onder begeleiding van je eigen leerkrachten en van gastdocenten. Samen musiceren, dansen, acteren, voordragen, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.

    • Docent & vak info

      An Vanderstighelen | AVV en Monologen

      An Vanderstighelen | AVV en Monologen

      Bart Buyle | Zang

      Bart Buyle | Zang

      Wat deed u vroeger?

      Ik studeerde aan het Conservatorium van Brussel en rondde mijn studies af met het hoger diploma piano bij Daniël Blumenthal. Ik heb een verleden als dirigent, repetent en toerde met een vierstemmig vocaal ensemble langs culturele centra met een programma rond musicalhighlights.

      Wat doet u nu?

      Ik geef ook nog les aan het Conservatorium van Brussel en ik concerteer regelmatig als solist of als begeleider. Ik treed op in liedrecitals en ben een vaak gevraagd pianist-begeleider bij diverse ensembles. Sedert een jaar ben ik ook actief binnen muziektheater en werk ik samen met muziektheatergezelschap Leporello.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Wat ik vooral wil zien is een passie en een gedrevenheid voor dit vak. Musical is wel degelijk een vak dat je kan leren als de nodige talenten aanwezig zijn. Er is tevens een enorme zelfdiscipline en motivatie nodig wil je hoog aan de top belanden. En vergeet vooral niet hoe mooi musical en theater wel kan zijn.

      Chadia Cambie | Zang / Vocal Coaching

      Chadia Cambie | Zang / Vocal Coaching

      Wat deed u vroeger?

      Opleidingen aan Studio Herman Teirlinck en de Toneelschool/Kleinkunstacademie
Amsterdam. Afgestudeerd aan de musicalafdeling van het Conservatorium van Brussel en diverse bijscholingen gevolgd in binnen- en buitenland. Voorts speelde ik verschillende rollen in musicals en theater. Ik was ook te zien als presentatrice en actrice op televisie, of op het podium als zangeres.

      Wat doet u nu?

      Ik geef les aan Kunsthumaniora Brussel en het Conservatorium van Brussel waar ik ook 2 eindprojecten, Flight en Time-out, heb geschreven en geregisseerd. De laatste jaren ben ik voornamelijk aan het coachen en ervaring aan het doorgeven aan de jonge garde, wat ik met veel passie en liefde doe. Verder blijf ik me verdiepen in alle facetten van de stem, ook de invloed van de psyche op de stem. De stem is tenslotte de veruiterlijking van de ziel. Op het juiste moment zal ik zelf nog iets schrijven om te delen met de juiste mensen.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Wat je ook meemaakt in je leven: je kan het tij keren met voldoende wilskracht en doorzettingsvermogen. Wees oprecht, uniek en authentiek, gezond kritisch en blijf jezelf ontwikkelen. Kanaliseer je energie, woede, frustratie, emotie en gebruik je talenten. Ik eindig met woorden van Toon Hermans: “De roem van mensen is slechts schijn. Je kunt alleen maar groot zijn in het klein.”

      David De Geest | Vocaal Ensemble

      David De Geest | Vocaal Ensemble

      Wat deed u vroeger?

      Afgestudeerd aan het Conservatorium van Gent als master in de muziek in de opleiding muziektheorie/schriftuur en directie, en in de lerarenopleiding. Ik specialiseerde me in directie in Dresden, Nürnberg en aan de Universiteit van Oxford. Ik dirigeerde al concerten over de hele wereld.

      Wat doet u nu?

      Ik ben docent koor aan de Erasmushogeschool Brussel, departement Koninklijk Conservatorium en aan Kunsthumaniora Brussel. Daarnaast geef ik muziektheorie/compositie aan de Kunstacademie van Lokeren. En ik ben artistiek leider van Lumen Symphonicum.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik wil bij hen een gevoel creëren voor de schoonheid van de kunst, meer bepaald voor de koormuziek. Een schoonheid van de kunst voor het plaatsen van partituur in tijd. En ik wil ook de ruimte laten voor een originele uitvoeringspraktijk.

      Els Olaerts | Drama

      Els Olaerts | Drama

      Wat deed u vroeger?

      Eerst studeerde ik kunstgeschiedenis in Gent, maar ik kon de roep van het theater niet weerstaan en ben naar Studio Herman Teirlinck getrokken. Sindsdien heb ik gewerkt als actrice en regisseuse voor theater, film en televisie. Ik gaf ook les aan het Conservatorium van Brussel, Luca-school of Arts, Lemmensinstituut en de academies van Willebroek en Bornem.

      Wat doet u nu?

      Ik speel mee in de televisieserie Gent West. Ik geef ook nog altijd les aan het Lemmensinstituut en aan deze school.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Spelen is denken. Alles wordt bepaald vanuit een juist denken en voelen. Toneel is de basis van alle podiumtechnieken.

      Ilse La Monaca | Zang

      Ilse La Monaca | Zang

      Wat deed u vroeger?

      Ik ben een oud-leerling van deze school. Als backing vocalist tourde ik met het muziekfestival Night of the Proms doorheen heel Europa. Daarna heb ik Musical-Theatre studies aan The Arts Educational London Schools volbracht. Vervolgens speelde ik in diverse musicals in het buitenland. En ik heb reeds op verschillende scholen lesgegeven.

      Wat doet u nu?

      Ik ben nog altijd actief als musicalactrice, zangeres, actrice, voice over artist en coach. Ik geef ook nog altijd les aan deze school. En ik heb mijn eigen vzw opgericht, stiMUs. Wij geven musical workshops tijdens de schoolvakanties aan jongeren en volwassenen. Momenteel ben ik te zien als Brigitte Broeckx in de VTM reeks: De Buurtpolitie.

      Wat zou u de leerlingen willen meegeven?

      De passie brengt jou naar ons. Als jij de discipline en verantwoordelijkheid meebrengt, maken wij van jouw passie een toekomst!

      Ivan Schauvliege | Hedendaagse Dans

      Ivan Schauvliege | Hedendaagse Dans

      Wat deed u vroeger?

      Ik behaalde mijn bachelordiploma als danser met specialisatie choreografie aan de Rotterdamse Dansacademie. Ik begon op jonge leeftijd al eigen werk te maken dat opgevoerd werd in verscheidene theaters en festivals. Ik danste, choreografeerde en maakte repertoire voor verschillende gezelschappen.

      Wat doet u nu?

      Ik maak deel uit van twee collectieven: CHPT01, bestaat vooral uit jonge filmmakers, maar ook uit muzikanten en een heel beperkt aantal dansers. Het andere collectief is Europa Ritrovata, een klein barokensemble waarin de focus ligt op het brengen van nieuw geschreven werk voor historische instrumenten in een performatieve setting. Ik geef ook nog les aan de Academie van Zaventem.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Hedendaagse dans is de eigenwijze lichamelijke stem in het artistieke veld. Het ontwikkelen van deze stem kan niet leven zonder de vraag te stellen wat de stem vertelt. Door het omgaan met hedendaagse dans wordt elke persoonlijke stem versterkt met techniek, kracht, durf en sensitiviteit. Dit loopt gelijk met een wonderlijke ontdekkingsreis van ons lichaam, stem, muziek en ruimte. Tijdens mijn lessen probeer ik steeds de blik van elke leerling te verruimen. Niet alleen technische aspecten komen aan bod, maar er wordt ook ruim de tijd genomen om de vraag te stellen waarom we dansen.

      Kevin De Bruyne | Jazz Dance

      Kevin De Bruyne | Jazz Dance

      Wat deed u vroeger?

      Ik studeerde in 2006 af aan de musicalafdeling van het Conservatorium van Brussel, waar ik het diploma meester in de dramatische kunst behaalde. 
Na mijn studies ging ik meteen aan de slag als leerkracht dans in onder andere de musicalafdeling van deKunstAcademie in Knokke-Heist en de Stedelijke Academie van Lier.

      Wat doet u nu?

      Ik geef jaarlijks verschillende workshops dans, musical en beweging. Verder werk ik in binnen- en buitenland als acteur, regie-assistent en choreograaf. Ik geef mijn lessen steeds in functie van onze musicalopleiding. En musical bestaat uit drie disciplines: zang, dans en spel. Het is belangrijk dat de leerlingen zich volledig verdiepen in deze drie pijlers. In tweede instantie is het belangrijk dat ze op zoek gaan naar een natuurlijke connectie tussen de verschillende technieken.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Dansen is meer dan bewegen. Dansen is het vertellen van een verhaal, het vertalen van emoties. Wees steeds 100% voorbereid, zorg dat je lichaam weet wat het moet doen en weet steeds goed wat je wil vertellen. Enkel zo kan je een publiek raken. Luister naar je lichaam! Je moet het er nog een lange tijd mee uithouden. Smijt je iedere les, iedere training, iedere repetitie. Ga er steeds volledig voor. Enkel zo kan je groeien en leer je performen. Geniet ook van dat harde werken. Het moet een plezier zijn dat je hiermee mag en kan bezig zijn.

      Kurt Dutré | Muziekgeschiedenis

      Kurt Dutré | Muziekgeschiedenis

      Wat deed u vroeger?

      Ik studeerde blokfluit aan de conservatoria van Brussel en Antwerpen, en deelde de evidente belangstelling voor oude muziek met een passie voor hedendaagse muziek. Ik heb ook veel muziek gecomponeerd, vooral voor kleine ensembles.

      Wat doet u nu?

      De laatste jaren onderzoek ik via soundscapes, video en interactieve audiovisuele installaties de raakvlakken tussen muziek en de verschillende artistieke media. En ik geef ook les in alle afdelingen van deze school. Daarnaast ben ik ook docent aan de Universiteit van Antwerpen.

      Lulu Aertgeerts | Zang

      Lulu Aertgeerts | Zang

      Wat deed u vroeger?

      Ik studeerde af als dramaturge aan het Instituut voor Letteren en Wijsbegeerte. Gedurende 10 jaar acteerde ik aan de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Als choreografe werkte ik voor KVS, Fakkeltheater, NTG en VTM. Voor Music Hall verzorgde ik tal van arenaspektakels. In 2009 richtte ik het 7de jaar musical op in deze school. Ik heb tal van stukken bedacht, geschreven en geregisseerd, en was ook coach voor kandidaten van X-factor en Idool.

      Wat doet u nu?

      In augustus ga ik naar Abu Dhabi als resident director voor Peter Pan: The Never Ending Story. En volgend seizoen ben ik te zien in verschillende producties van productiehuis Loge10: The Elephant Man als Mrs. Mothershead, De Collega's als madam Arabelle en meerdere rollen in Oliver Twist.

      Wat wil ik mijn studenten meegeven?

      In ons vak is het van kapitaal belang hoe je met kritiek omgaat. Je leert alleen maar bij als je openstaat voor feedback. Iedereen weet dat kritiek soms hard aankomt, het is nooit het goede moment, en het komt misschien ook niet van je meest favoriete leerkracht, of juist wel, en dan komt het dubbel aan. Incasseren, ademen, slikken, nadenken en doorgaan.

      Maggy De Ridder | AML

      Maggy De Ridder | AML

      Wat deed u vroeger?

      Ik volgde piano en vioollessen aan de Academie van Asse. Nadien ging ik naar het Lemmensinstituut. Aan het Conservatorium van Brussel behaalde ik een master in muziekschriftuur en een master in compositie. Ik heb les gegeven aan de Academie van Grimbergen en heb me verschillende jaren geëngageerd voor enkele kinderkoren.

      Wat doet u nu?

      Ik geef in deze school en aan het Conservatorium van Brussel les. Ik ben mede-auteur van het handboek Da Capo. Ik ben ook nog koordirigent in Grimbergen en daarnaast componeer ik muziek voor verschillende bezettingen.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik wil een bredere en inhoudelijk diepgaandere muzikale kennis doorgeven, dit alles gericht op een zelfstandigheid naar de toekomst toe. Misschien nog belangrijker is de liefde, de passie voor muziek, en muziek maken door te geven. De schoolvakken zijn een middel om een betere muzikant te worden en om muziek beter te begrijpen.

      Marie-Do Bekaert | Kunstgeschiedenis

      Marie-Do Bekaert | Kunstgeschiedenis

      Wat deed u vroeger?

      Kunstwetenschappen aan de VUB. Mijn thesis ging over fotografie. Ik heb daarna nog een jaar fotografie gestudeerd. Vervolgens heb ik gewerkt in de commerciële sector bij het bookingkantoor Jazztronaut Entertainment. Ik hield me bezig met het organiseren van evenementen, maar ik miste toch een inhoudelijk aspect in die job. Dat heb ik dan teruggevonden toen ik hier als leerkracht kunstgeschiedenis aan de slag ging.

      Wat doet u nu?

      Ik geef kunstgeschiedenis en kunstinitiatie. Werken met jongeren geeft me erg veel energie. Daarnaast probeer ik diverse dingen op te pikken: architectuur is mijn stokpaardje, juwelenontwerp, mode, film en tentoonstellingen. Ik ben mama van 3 kleine kinderen. En reizen geeft me inspiratie.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Het is belangrijk je te omringen met schoonheid. Dat maakt je leven mooier en beter. Integreer de schoonheid in je leven. Oog hebben voor schoonheid geeft je leven meer zin. Wees kritische ingesteld, de hedendaagse kunst stelt meer vragen dan dat ze antwoorden biedt, maar ze zal je wereld en visies sowieso verruimen.

      Peter Kongs | Ballet

      Peter Kongs | Ballet

      Wat deed u vroeger?

      Ik danste bij Pro Arte Gymnastica, Broadway Dance '87 en Dancin' Hollywood in Tokyo en deed mee in West Side Story van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Ook deed ik ervaring op in dansvideo's, commercials, operettes, musicals en diverse tv-optredens.

      Wat doet u nu?

      Ik doceer aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, danscenter CLAPAJA, Dansstudio IJvi Hagelstein en Dance Action. Ik geef ook bijscholingen en stages voor Fedes, Amsterdam Dance Center, KVT, OVSG en Danspunt. Verder werk ik als choreograaf voor Broadway Dance Center Tokyo, Marisa Allen, Studio 100, VTM en anderen.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Wat ik wil meegeven: een basis techniek, een beetje liefde voor de dans en een goeie voorbereiding op de toelatingsproeven.

      Pieter Smout | Zang (Begeleider)

      Pieter Smout | Zang (Begeleider)

      Wat deed u vroeger?

      Ik studeerde klassieke piano aan het Conservatorium van Brussel bij Jan Michiels. Intussen verdiepte ik me in vrije improvisatie bij Kris Defoort en jazz bij Pierre Anckaert. Ik deed producties bij onder meer De Munt, Brussels Philharmonic, Blindman, Lod, PARTS en Rosas. Ondertussen was ik betrokken in tal van projecten en optredens.

      Wat doet u nu?

      Sinds 2008 werk ik als vaste begeleider dans, zang en musical in de muziekacademies van Sint-Agatha-Berchem, Zaventem, Sint-Pieters-Woluwe en Kunsthumaniora Brussel. Sinds 2016 vervul ik de functie van musical director in de musicalafdeling van het Conservatorium van Brussel. En ik werk ook nog als freelance begeleider voor theater, zang, dans, big band, opera en musical.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Wat je precies doet, is niet zo belangrijk. Het is de manier waarop je het doet die het verschil maakt. Je moet tevreden leren zijn met jezelf. Kunst is immers geen doel op zich.

      Roel Peeters | Close Harmony

      Roel Peeters | Close Harmony

      Wat deed u vroeger?

      Ik kom uit een muzikaal nest. In 2006 behaalde ik het diploma meester in de muziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de richting muziektheorie, met glans geslaagd. In datzelfde jaar vervolmaakte ik ook de lerarenopleiding. In 2008 studeerde ik af in de richting muziekschriftuur in de klas van Kristin De Smedt. Uit interesse volgde ik ook nog een jaar orkestdirectie bij Ronald Zollman, alsook pedagogie voor muziekschriftuur.

      Wat doet u nu?

      Ik geef notenleer aan het Conservatorium van Brussel. Daarbuiten probeer ik zoveel mogelijk muziek te spelen. In het weekend speel ik tijdens kerkdiensten orgel. Maar ik ben actief op verschillende fronten, ook rock-'n-roll en jazz.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik zet me volledig achter de leuze van onze school: discipline en passie. Dat lukt bij de ene leerling al wat beter dan bij de andere.

      Thor Rzoska | Piano

      Thor Rzoska | Piano

      Wat deed u vroeger?

      Ik heb gestudeerd aan het Conservatorium van Gent, volgde er piano bij Johan Duyck, kamermuziek bij Marcel Lequeux en klavecimbel bij John Whitelaw.
 Ik heb lang in de muziekacademie gewerkt als pianoleraar en leraar begeleidingspraktijk. In de Balletschool van Lokeren was ik ook begeleider.

      Wat doet u nu?

      Ik speel concerten met de Finse violiste Taina Kuusela in België en in Nederland, en met Trio d’Escaut. En ik geef les aan Brusselse Kunsthumaniora.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Dat muziek maken eigenlijk ongelooflijk tof is en een verrijking is voor het leven. In de afdeling musical probeer ik hen ook te leren dat de piano een hulpmiddel is om de zang beter en sneller in te studeren.
  • Jazz / Klassiek

    • Jazz / Klassieke Muziek

      Jazz/Lichte Muziek - klassiek

      Doelgroep

      • je bent houder van het getuigschrift hoger secundair onderwijs

      • muziek is je passie; je beschikt over het nodige talent en je bent bereid je grenzen te verleggen;
      • je voelt je echter nog niet klaar om deel te nemen aan de toelatingsproeven van het hoger kunstonderwijs.

      Dan is een voorbereidend jaar op hoger onderwijs voor jou dé oplossing.

      Onze instelling heeft een samenwerkingsverband met het Koninklijk Muziekconservatorium Brussel.

      Samen overleggen we welke leerkrachten per studierichting het beste geschikt zijn, dus een garantie voor kwaliteit!



      Inschrijvingsgeld

      Het inschrijvingsgeld bedraagt €900.

      Coördinator: Werner Bellon

       

    • Toelatingsproeven

      Voor het 7de jaar Muziek gaan we uit van een niveau vergelijkbaar met dat van een 6de en eventueel 5de jaar Muziek.

      Om je in te schrijven voor de toelatingsproeven klik hier.

    • Lessentabel

       
      Vak 7de jaar
         
      Lessentabel Klassiek
       
      Instrument (1,5u hoofdinstrument, 0,5u neveninstrument) 2
      Kunstgeschiedenis 2
      Muziekesthetica 2
      Samen musiceren / Orkest 2
      Koorzang 2
      Algemene Muziekleer (de lln. volgen de cursus aangepast aan hun niveau) 5
      Projectwerking 3
      Muziektheorie (waarvan de helft arrangement) 2
      Hedendaagse dans 2
      Stemvorming 2
      Algemene Verbale Vorming 2
      Kamermuziek 1
      AML (theorie / analyse) 2
      Muziekesthetica (concertpraktijk) 2
         
      Lessentabel Jazz / Lichte Muziek  
      Instrument (1,5u hoofdinstrument, 0,5u neveninstrument) 2
      Kunstgeschiedenis 2
      Muziekesthetica 2
      Samen musiceren / Combo 2
      Koorzang 2
      Algemene Muziekleer (de lln. volgen de cursus aangepast aan hun niveau) 5
      Projectwerking 3
      Muziektheorie (waarvan de helft arrangement) 2
      Hedendaagse Dans 2
      Stemvorming 2
      Algemene Verbale Vorming 2
      Samenspel / Combo (ensemble theorie en praktijk) 2
      Muziekesthetica (concertpraktijk) 2
         
       
    • Toekomst

      Meerdere afgestudeerden hebben met succes een hogeschool- of universitaire opleiding behaald, al dan niet in meer of minder verwante richting

    • Werkweek

      Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel een werkweek Kunstvakken. Hierbij worden al de leerlingen per afdeling een week lang ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.

      Een week lang bezig zijn met kunst en je verder verdiepen in de door jou gekozen discipline onder begeleiding van je eigen leerkrachten en van gastdocenten. Samen musiceren, dansen, acteren, voordragen, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.

    • Docent & vak info

      Helena Fontyn | Combo

      Helena Fontyn | Combo

      Wat deed u vroeger?

      Ik heb altijd al gezongen en gedanst. Vroeger vooral op de salontafel. In 1999 rondde ik mijn studies jazz en lichte muziek af aan het Conservatorium van Antwerpen. De afgelopen jaren zong ik in binnen- en buitenland, op podia en in studio’s samen met nationale en internationale artiesten. Ik heb ook heel wat eigen projecten opgestart.

      Wat doet u nu?

      Ik geef met veel plezier les op deze school. Ik blijf me bijscholen op technisch vlak, zodat ik bijblijf met recente ontwikkelingen op vlak van zangtechniek. Daarnaast werk ik samen met verschillende artiesten en treed regelmatig op als solo-zangeres.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik wil hen op alle vlakken zo breed mogelijk vormen, zodat ze later nog alle kanten uitkunnen. Naast zangers worden ze hier ook muzikanten met een professionele attitude. Ik wil hen een evolutie op muzikaal én persoonlijk vlak laten doormaken.

      Ilse De Zutter | AML, Piano

      Ilse De Zutter | AML, Piano

      Wat deed u vroeger?

      Ik ben een oud-leerling van deze school. Vervolgens studeerde ik aan het Conservatorium van Gent waar ik het meesterdiploma piano haalde bij Johan Duijck.
 Daarna nog een lerarenopleiding en dirigentenopleiding gevolgd. Maar piano is mijn grote liefde. Piano all the way.

      Wat doet u nu?

      Ik speel nog concerten in kamermuziek-verband, solo of begeleiding. Ik doe ook nog koorbegeleiding. Meestal in het klassieke genre. Andere genres interesseren me ook wel, ik heb een brede interesse in muziek, maar klassiek is helemaal mijn ding.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik sta achter het motto van deze school: verantwoordelijkheid, respect, passie en discipline.

      Roel Peeters | AML, Zang Koorzang, Muziektheorie, Close Hamony

      Roel Peeters | AML, Zang Koorzang, Muziektheorie, Close Hamony

      Wat deed u vroeger?

      Ik kom uit een muzikaal nest. In 2006 behaalde ik het diploma meester in de muziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de richting muziektheorie, met glans geslaagd. In datzelfde jaar vervolmaakte ik ook de lerarenopleiding. In 2008 studeerde ik af in de richting muziekschriftuur in de klas van Kristin De Smedt. Uit interesse volgde ik ook nog een jaar orkestdirectie bij Ronald Zollman, alsook pedagogie voor muziekschriftuur.

      Wat doet u nu?

      Ik geef notenleer aan het Conservatorium van Brussel. Daarbuiten probeer ik zoveel mogelijk muziek te spelen. In het weekend speel ik tijdens kerkdiensten orgel. Maar ik ben actief op verschillende fronten, ook rock-'n-roll en jazz.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik zet me volledig achter de leuze van onze school: discipline en passie. Dat lukt bij de ene leerling al wat beter dan bij de andere.

      Tijl Verhaeghe | Crea Zang, Saxofoon, Samenspel, Orkest

      Tijl Verhaeghe | Crea Zang, Saxofoon, Samenspel, Orkest

      Wat deed u vroeger?

      Ik studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Norbert Nozy. Daarna behaalde ik aan het Conservatorium van Antwerpen het hoger diploma concertsolist saxofoon bij Hans De Jong.

      Wat doet u nu?

      Ik ben als saxofonist actief in Het Bevers Harmonie-orkest, PDM-Bigband, het FM²-saxofoonkwartet en andere. Ik ben dirigent van jeugdorkest NOOTuitgang dat ik zelf heb opgericht. Ik heb mijn hart verloren aan het lesgeven aan jonge muzikanten. Ik geef les aan Kunsthumaniora Brussel en dirigeer er samen met de andere 3 “musketiers” het orkest.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik vind het belangrijk dat ze graag en veel spelen. Als leerkracht ben ik vooral een motivator.

      Wietse Meys | AML, Samenspel

      Wietse Meys | AML, Samenspel

      Wat deed u vroeger?

      Ik ben een oud-student van John Ruocco aan het Conservatorium van Brussel. Volgens verschillende bronnen betoonde ik al vanaf jonge leeftijd maturiteit en talent voor muziek. Ik werkte al voor een waaier aan artiesten, ensembles en tv programma’s, gaande van Clouseau, Daan en Balthazar tot The Voice, Brussels Philharmonic en Liefde Voor Muziek. Wat doet u nu? Ik ben een druk bezette “side man” in veel projecten, zowel in de jazz als pop. Tevens ben ik sectie-speler en veel gevraagd als arrangeur van pop ensemble tot big band of symfonisch orkest. Ik combineer een carrière als muzikant en arrangeur met notenleer geven aan Kunsthumaniora Brussel en saxofoonlessen aan de Academie van Grimbergen. Wat wil u de leerlingen meegeven? Passie, discipline, respect en verantwoordelijkheid. Behalve deze 4 kernwoorden van de school, die natuurlijk onlosmakelijk verbonden zijn aan een muziekopleiding, hopelijk ook veel plezier en levensvreugde in wat we mogen doen! The Horns
  • Woord

    • Woord

      Wie ben je?

      • Je hebt je diploma Secundair Onderwijs
      • Je grote passie is theater en film
      • Je wil een carrière als professioneel film- of theatermaker

      Wat wil je?

      • Je wil je specifiek richten op theater en/of film
      • Je wil een doorgedreven opleiding
      • Je wil 34u/per week intensief bezig zijn met je toekomst
      • Je wil theoretische lessen en artistieke vakken combineren
      • Je wil je voorbereiden op de toelatingsproeven van het Hoger Kunstonderwijs

      Wat bieden wij?

      • Een jaar vol theaterervaringen
      • Een professioneel team van docenten die je voorbereiden op het Hoger Kunstonderwijs
      • Een afdeling die nauw samenwerkt met het RITS school of arts
      • Projectwerking en voorstellingen

      Wat vragen wij?

      • Inzet, zelfdicipline, doorzettingsvermogen
      • Motivatie, bereidheid tot samenwerking
      • Passie om te creëren

      Uit verschillende gesprekken tussen docenten van de Erasmus hogeschool en de Kunsthumaniora Brussel komt het voorstel tot oprichting van dit specifieke jaar.

      Het programma zal bestaan uit:

      • Vaste vakken zoals spel, verbale vorming, dans, repertoirestudie, zang, koorzang, poëzie, kunstgeschiedenis en audiovisuele vorming.
      • Modulaire vakken als theater, bewegingsleer, dramaturgie en literatuur om te komen tot voorstellingsmomenten tijdens het jaar.

      Jonge theatermakers zijn niet louter uitvoerders maar zeer breed geschoolde podiumkunstenaars die met evolutie kunnen omgaan.

      Kom je voorbereiden op de specifieke noden van de kunsthogeschool en de kunstwereld in het algemeen.

      "Kunst is geen papje, geen snoepje waarvoor je alleen je bek hoeft open te doen. Het is vooral een kwestie van aandacht en geconcentreerde energie."

      Hugo Claus

      Download de folder

      logo stadbrussel

      Met steun van de Stad Brussel

       

      Coördinator: Ward Rooze (0494 06 45 23 - This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.)

    • Toelatingsproeven

      Om je in te schrijven voor de toelatingsproeven klik hier.

    • Lessentabel

      Vak 7de jaar
         
      Kunstgeschiedenis 2
      Hedendaagse Dans
      4
      Literatuur en Repertoire
      2
      Voorstellingspraktijk 
      1
      Dramaturgie
      1
      Toneel (project 1) 
      5
      Toneel (project 2) 
      5
      Toneel (project 3)
      4
      Voordracht en Welsprekendheid
      4
      Stemtraining
      2
      Stemvorming
      1
      Audio Visuele Vorming 3
    • Toekomst

    • Werkweek

      Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel een werkweek Kunstvakken. Hierbij worden al de leerlingen per afdeling een week lang ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.

      Een week lang bezig zijn met kunst en je verder verdiepen in de door jou gekozen discipline onder begeleiding van je eigen leerkrachten en van gastdocenten. Samen musiceren, dansen, acteren, voordragen, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.

    • Docent & vak info

      An Vanderstighelen | Algemene Verbale Vorming

      An Vanderstighelen | Algemene Verbale Vorming

      Angelique Zyde | Stem En Zang

      Angelique Zyde | Stem En Zang

      Wat deed u vroeger?

      Ik studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en aan het Lemmensinstituut waar ik verschillende eerste prijzen en het hoger diploma zang behaalde. Vervolgens vervolmaakte ik me onder leiding van Elio Battaglia en Magda Olivero, met wie ik me specialiseerde in het belcanto-repertorium.

      Wat doet u nu?

      Ik kan teruggrijpen naar een jarenlange ervaring in de opera-, de zang- en de filmwereld om de leerlingen een degelijke begeleiding te geven. Mijn leerlingen zijn dus in goede handen.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik wil hen bijbrengen dat ze de zangtechniek in dienst moeten zetten van de muzikaliteit.

      Bart Capelle | Literatuur En Voorstellingsanalyse

      Bart Capelle | Literatuur En Voorstellingsanalyse

      Wat deed u vroeger?

      Ik heb Germaanse talen gestudeerd. Sinds 2002 ben ik actief als dramaturg. In het verleden verzorgde ik de dramaturgie voor voorstellingen van onder andere Marijs Boulogne & Manah Depauw, Ivan Vrambout, Ontroerend Goed, Nieuwpoorttheater, Unie der Zorgelozen, Karine Pontiès & Lawrence Malstaf en Cie Barbarie. Ik heb vroeger een aantal voorstellingen met jongeren- en studenten begeleid aan het RITCS.

      Wat doet u nu?

      Mijn werkterrein situeert zich veeleer in het makers- dan het repertoiretheater. Dat kan ook in het buitenland. Sporadisch werk ik als vertaler en als coach voor student-makers.

 En ik ben vast lid van het collectief Lucinda Ra.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik wil hen laten ontdekken hoe bestaand materiaal kan worden ingezet in eigen werk en waar ze inspiratie kunnen vinden voor eigen materiaal. Dat doen we door samen toneelteksten, essays over theater, romans, videofragmenten van voorstellingen te bestuderen. We gaan met elkaar in gesprek over de inhoud, de vorm en de dramaturgie ervan.

      Bart Danckaert | Dramaturgie

      Bart Danckaert | Dramaturgie

      Wat deed u vroeger?

      Studie kunstwetenschappen in Leuven en Stockholm, studie Theaterregie in Amsterdam. Ik maakte als regisseur voorstellingen voor onder andere de Toneelschuur in Haarlem, het Paleis en het Toneelhuis in Antwerpen, Bronks en KVS in Brussel.

      Wat doet u nu?

      Sinds 2003 ben ik aan het werk in Kunsthumaniora Brussel. Op dit moment ben ik lesgever toneel aan 5 Woord en 6 Woord.

      Wat zou u de leerlingen willen meegeven?

      Veel nadenken en spreken over wat toneel voor jonge mensen vandaag kan zijn. Met grote gretigheid de scène verkennen. Daar voorstellen doen. En dan weer nadenken en spreken. Enzovoort.

      Fabio Wuytack | Audio Visuele Vorming

      Fabio Wuytack | Audio Visuele Vorming
      http://www.fabiowuytack.com/

      Haider Al Timim | Theater Project

      Haider Al Timim | Theater Project

      Wat deed u vroeger?

      Ik werd ondergedompeld in theater met de jongerenproducties van Chokri Ben Chika. Ik stroomde door tot de vaste kern van Union Suspecte en speelde in verschillende stukken. Daarnaast danste ik bij Ballet van Vlaanderen. Ik was en ben nog steeds zelf actief als choreograaf en theatermaker. In 2013 richtte ik de structuur Kloppend Hert op.

      Wat doet u nu?

      Ik maakte de afgelopen jaren voorstellingen met Kloppend Hert: Total Loss, Bite the hand that feeds you en Layla’s Fool.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik hoop dat ze blijven graven, blijven zoeken om onontdekte talenten tegen te komen. Je kan je hele leven aan de lopende band van een fabriek staan zonder ooit geweten te hebben dat je het talent had van een briljant pianist.

      Jan Roets | Voordracht En Welsprekendheid

      Jan Roets | Voordracht En Welsprekendheid

      Wat deed u vroeger?

      Ik ben licentiaat andragogiek, was verbonden aan de Antwerpse Mimestudio als speler en trainer dynamische beweging, had enkele eigen producties, studeerde aan het Conservatorium van Antwerpen, publiceerde gedichten in De Brakke Hond en schreef toneel.

      Wat doet u nu?

      Ik waag me af en toe aan proza. En ik geef les aan deze school, zowel het vak dramaturgie in 5 en 6 woord als uitspraak en inleving in 7 woord.

      Wat wil u leerlingen meegeven?

      Ik wil hen verdiepen in stukken uit het theaterrepertoire, prozafragmenten en poëzie. Aansluitend exploreren we de belevingswereld die hierin kan worden aangeraakt. Het hoofdaccent is steeds: jezelf op het spoor komen in die teksten, en je verweven met de woorden die iemand anders heeft geschreven.

      Marie-Do Bekaert | Kunstgeschiedenis

      Marie-Do Bekaert | Kunstgeschiedenis

      Wat deed u vroeger?

      Kunstwetenschappen aan de VUB. Mijn thesis ging over fotografie. Ik heb daarna nog een jaar fotografie gestudeerd. Vervolgens heb ik gewerkt in de commerciële sector bij het bookingkantoor Jazztronaut Entertainment. Ik hield me bezig met het organiseren van evenementen, maar ik miste toch een inhoudelijk aspect in die job. Dat heb ik dan teruggevonden toen ik hier als leerkracht kunstgeschiedenis aan de slag ging.

      Wat doet u nu?

      Ik geef kunstgeschiedenis en kunstinitiatie. Werken met jongeren geeft me erg veel energie. Daarnaast probeer ik diverse dingen op te pikken: architectuur is mijn stokpaardje, juwelenontwerp, mode, film en tentoonstellingen. Ik ben mama van 3 kleine kinderen. En reizen geeft me inspiratie.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Het is belangrijk je te omringen met schoonheid. Dat maakt je leven mooier en beter. Integreer de schoonheid in je leven. Oog hebben voor schoonheid geeft je leven meer zin. Wees kritische ingesteld, de hedendaagse kunst stelt meer vragen dan dat ze antwoorden biedt, maar ze zal je wereld en visies sowieso verruimen.

      Ward Rooze | Theaterproject

      Ward Rooze | Theaterproject

      Wat deed u vroeger?

      Ik volgde een acteursopleiding aan het Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Ik werd ook nog meester in de dramatische kunst optie toneel aan de Hoge School Antwerpen. Als acteur werkte ik voor verschillende Vlaamse theaters
 en met internationale regisseurs. En ik heb meerdere toneelwerken geregisseerd.

      Wat doet u nu?

      In het recente verleden was ik gastprofessor aan het Conservatorium van Antwerpen en het RITCS. En ik geef les aan Kunsthumaniora Brussel.

      Wat wil u de leerlingen meegeven?

      Ik probeer hen op een intensieve manier te laten ontdekken waar hun krachten en beperkingen liggen op een podium. In onze opleiding werken we vooral aan de groei, het zelfvertrouwen, de werklust om te tonen en te maken.
Muziek

Muziek

Woord

Woord

Dans

Dans

Creatie en mode

Creatie en mode

Podiumtechnieken

Podiumtechnieken

7de jaar

7de jaar

Algemene vakken

Algemene vakken

Eerste Graad

Eerste Graad

Smartschool

Smartschool

Schrijf je in

Schrijf je in

Contact

Contact

Nieuws

Nieuws

Internaat

Internaat

Over

Over

Media

Media

Reserveren

Reserveren

Wall Of Fame

Wall Of Fame

Zomerstages

Zomerstages

Chrysantenstraat 26, 1020 Brussel | Tel: 02/502.05.04 | kh.brussel@g-o.be