Geen nood als je nog geen echte les hebt gehad in een bepaald onderdeel, ...wij werken met jou een specifiek traject uit
Musical is een relatief jonge maar snelgroeiende podiumkunst. De vraag naar specifiek opgeleide artiesten die dans, spel en zang op een doorleefde wijze kunnen combineren, is evenredig gegroeid.
De vloeiende integratie van deze drie pijlers maakt van musical het werkdomein van de "allround" podiumkunstenaar.
Visie
We verwachten accentverschillen bij de instroom van dit voorbereidend jaar waardoor we alle beschikbare middelen in zullen zetten om individuele trajecten te ontwerpen.
Naast de fragmentarische aanpak van de drie disciplines is het onze betrachting om de studenten onder te dompelen in integrale projecten om de musical in zijn geheel als studiedomein aan te bieden.
Onze prioriteit is ervaringsgericht: studenten werken mee aan concerten en publieke toonmomenten, waardoor een basis aan podiumervaring met geluidsversterking en lichtontwerp wordt gelegd. Het cross-over aspect van de Kunsthumaniora Brussel, maakt dat de studenten musical intensief samenwerken met de studenten muziek, podiumtechniek, woord en dans.
Naast de repertoire-onderdelen, zal het studiemateriaal zeker uitgebreid worden naar een creatieve zoektocht in het hedendaagse muziektheater.
Coördinator: Roel Peeters
Gelieve 2 songs voor te bereiden (een up-tempo en een ballad), waarvan 1 in het Nederlands
Keuze uit 1 van deze monologen: monologen
Niets voorbereiden
Er wordt een eenvoudige choreografie aangeleerd. Nadien voer je die uit in kleine groepen of alleen.
Algemene opmerkingen:
- breng ‘gekleefde’ pianobegeleidingen mee in de toonaard waarin je zingt - een pianist is ter plaatse voorzien
- breng danskledij mee
Succes
Voor de onderdelen zang, dans en woord zullen volgende aspecten getest worden:
Zang
Dans
Spel
Om je in te schrijven voor de toelatingsproeven klik hier.
Vak | 7de jaar |
Instrument (1 u hoofdinstrument zang, 0,5u neveninstrument piano) Hoofdinstrument: zang Neveninstrument: piano collectief les in kleine groepen |
2 |
Drama (monologen, teksten, improvisatie, spel, dialogen)
|
4 |
Dans (klassiek, hedendaags, modern)
|
6 |
Algemene Muziekleer (aangepast aan het niveau)
|
2 |
Algemene Verbale Vorming
|
2 |
Project
|
2 |
Close Harmony | 2 |
Koor | 2 |
Kunstgeschiedenis | 2 |
Muziekesthetica | 2 |
Tijdens dit 7de jaar wordt onder leiding van een professioneel team gewerkt om jong musicaltalent zonder, of met beperkte vooropleiding, voor te bereiden op de toelatingsproeven voor Musical in het Hoger Kunstonderwijs.
Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel een werkweek Kunstvakken. Hierbij worden al de leerlingen per afdeling een week lang ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.
Een week lang bezig zijn met kunst en je verder verdiepen in de door jou gekozen discipline onder begeleiding van je eigen leerkrachten en van gastdocenten. Samen musiceren, dansen, acteren, voordragen, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.
Doelgroep
Dan is een voorbereidend jaar op hoger onderwijs voor jou dé oplossing.
Onze instelling heeft een samenwerkingsverband met het Koninklijk Muziekconservatorium Brussel.
Samen overleggen we welke leerkrachten per studierichting het beste geschikt zijn, dus een garantie voor kwaliteit!
Vervolmakingsjaar
Naast het 7de jaar Pop/Jazz bieden wij ook een vervolmakingsjaar muziek aan.
Coördinator: Werner Bellon
Voor het 7de jaar Muziek gaan we uit van een niveau vergelijkbaar met dat van een 6de en eventueel 5de jaar Muziek.
Om je in te schrijven voor de toelatingsproeven klik hier.
Vak | Aantal uur |
---|---|
Instrument | 2 |
Koor | 2 |
Muziektheorie | 1 |
Arrangement/analyse | 1 |
Orkest + Kamermuziek Of Combo |
2 +1 4 |
Algemene Muziekleer | 5 |
7de jaar muziek
Vak | |
Lessentabel Klassiek
|
|
Instrument (1,5u hoofdinstrument, 0,5u neveninstrument) | 2 |
Kunstgeschiedenis | 2 |
Muziekesthetica | 2 |
Samen musiceren / Orkest | 2 |
Koorzang | 2 |
Algemene Muziekleer (de lln. volgen de cursus aangepast aan hun niveau) | 5 |
Projectwerking | 3 |
Muziektheorie (waarvan de helft arrangement) | 2 |
Hedendaagse dans | 2 |
Stemvorming | 2 |
Algemene Verbale Vorming | 2 |
Kamermuziek | 1 |
AML (theorie / analyse) | 2 |
Muziekesthetica (concertpraktijk) | 2 |
Lessentabel Jazz / Lichte Muziek | |
Instrument (1,5u hoofdinstrument, 0,5u neveninstrument) | 2 |
Kunstgeschiedenis | 2 |
Muziekesthetica | 2 |
Samen musiceren / Combo | 2 |
Koorzang | 2 |
Algemene Muziekleer (de lln. volgen de cursus aangepast aan hun niveau) | 5 |
Projectwerking | 3 |
Muziektheorie (waarvan de helft arrangement) | 2 |
Hedendaagse Dans | 2 |
Stemvorming | 2 |
Algemene Verbale Vorming | 2 |
Samenspel / Combo (ensemble theorie en praktijk) | 2 |
Muziekesthetica (concertpraktijk) | 2 |
Meerdere afgestudeerden hebben met succes een hogeschool- of universitaire opleiding behaald, al dan niet in meer of minder verwante richting
Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel een werkweek Kunstvakken. Hierbij worden al de leerlingen per afdeling een week lang ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.
Een week lang bezig zijn met kunst en je verder verdiepen in de door jou gekozen discipline onder begeleiding van je eigen leerkrachten en van gastdocenten. Samen musiceren, dansen, acteren, voordragen, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.
Uit verschillende gesprekken tussen docenten van de Erasmus hogeschool en de Kunsthumaniora Brussel komt het voorstel tot oprichting van dit specifieke jaar.
Het programma zal bestaan uit:
Jonge theatermakers zijn niet louter uitvoerders maar zeer breed geschoolde podiumkunstenaars die met evolutie kunnen omgaan.
Kom je voorbereiden op de specifieke noden van de kunsthogeschool en de kunstwereld in het algemeen.
"Kunst is geen papje, geen snoepje waarvoor je alleen je bek hoeft open te doen. Het is vooral een kwestie van aandacht en geconcentreerde energie."
Hugo Claus
Met steun van de Stad Brussel
Coördinator: Ward Rooze (0494 06 45 23 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
Om je in te schrijven voor de toelatingsproeven klik hier.
Vak | 7de jaar |
Kunstgeschiedenis | 2 |
Hedendaagse Dans
|
4 |
Literatuur en Repertoire
|
2 |
Voorstellingspraktijk
|
1 |
Dramaturgie
|
1 |
Toneel (project 1)
|
5 |
Toneel (project 2)
|
5 |
Toneel (project 3)
|
4 |
Voordracht en Welsprekendheid
|
4 |
Stemtraining
|
2 |
Stemvorming
|
1 |
Audio Visuele Vorming | 3 |
Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel een werkweek Kunstvakken. Hierbij worden al de leerlingen per afdeling een week lang ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.
Een week lang bezig zijn met kunst en je verder verdiepen in de door jou gekozen discipline onder begeleiding van je eigen leerkrachten en van gastdocenten. Samen musiceren, dansen, acteren, voordragen, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.